” انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.”
انقلابی گری یکی از ویژگیهای اصیل انقلاب است  و نظریه نظام انقلابی، نه تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه سیاست خارجی نیز باید به مراحل اجرائی رسیده و عملیاتی گردد.ایشان در بیانیه گام دوم به نتیجه غفلت از جریان انقلابی اشاره داشته و می گویند:
” بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمیبود -که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت.”
آیت الله خامنه ای، جهت گیری اسلامی و تمسک به اصولگرائی را از لازمه های رویکرد انقلابی در سیاست خارجی دانسته و در مقاطع مختلف شاخص های انقلابی بودن را برای کارگزاران نظام تفسیر و تببین کرده اند. بر این اساس انقلاب بر پایه ارزش‌ها و معارف اسلامی، حرکتی دائمی به سمت آرمان‌های عالی و تغییرناپذیر خود داشته و در همه شئون زندگی و حکومت از جمله سیاست خارجی حضور پیدا می‌کند.
 
” اگر ما برای جامعه‌ی انقلابی و اسلامی، به‌ دیپلماسی انقلابی و اسلامی قایل‌ هستیم‌، باید در درجه‌ی اول‌ جهتگیری اسلامی حفظ شود و گستاخی و شجاعت‌ در مقابل‌ تهدیدهای دشمنان‌ و قدرتهای بزرگ‌ و نیز حاکمیت‌ عقل‌ و منطق‌ بر تصمیم‌گیریها و حرکات‌، مورد توجه‌ قرار بگیرد. این‌، خط درست‌ دیپلماسی است.‌۳۱/۰۵/۱۳۶۸”
رهبر انقلاب در دیدار سفرای جمهوری اسلامی(۱۰ /آبان/ ۱۳۹۴) نیز تعهدات برادرانه به همه مسلمانان جهان، حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب در همه زمینه ها، حفظ استقلال همه جانبه، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد به قدرت های سلطه گر، روابط صلح آمیز متقابل با دولتهای غیر محارب، خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت ها و حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در مقابل مستکبران را از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی  دانسته و می فرمایند:
 “با این راهبردها و مختصات، سیاست خارجی انقلابی است و اگر در اجرا با راهکارهای هوشمندانه همراه شود، آثار شگفت انگیزی به همراه می آورد و ظرفیت حل بخش مهمی از مشکلات جهان اسلام را داراست”. 
ایشان در مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی(۱۴/۳/۹۵)  پنج شاخص را برای انقلابیگری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن مشخص کرده و عمل به این  شاخصها را وظیفه اصلی مدیران در عرصه داخلی و خارجی دانستند. پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی اسلام و انقلاب، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن و تقوای دینی و سیاسی، شاخص های مورد نظر رهبر انقلاب بودند.
یکی از دستاورد های مهم انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته معرفی سیاست خارجی انقلابی به جهان مبتنی بر اسلام و معارف شیعی بوده است. در چهل سال دوم نیز نظریه نظام انقلابی در عرصه خارجی با اعتقاد کامل به مبانی اسلامی، به عنوان یک رویکرد، باید مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود.

” لازمه دیپلماسی قوی و کار آمد در درجه اول، اعتقاد کامل به مبانی شرعی، و اصول و اندیشه های انقلاب اسلامی است. در عرصه دیپلماسی باید با اعتماد به نفس ملی و بدون هیچگونه رودربایستی در پا فشاری بر اصولِ انقلابی و مبانی دینی عمل کرد. ایستادگی بر اصول انقلابی و مبانی شرعی نقطه قوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی است و این ایستادگی همراه با منطق ،نشان دهنده استحکام است و طرف مقابل را وادار به احترام و خضوع خواهد کرد… سخن و سیاست جمهوری اسلامی ایران، سخنی نو و تأثیرگذار است. (رهبری- ۹ /اسفند/ ۱۳۸۸) “
نظام جمهوری اسلامی باید همواره و در همه بخش های خود من جمله سیاست خارجی، انقلابی باقی بماند و دست اندرکاران دستگاه دیپلماسی نیز به عنوان بخشی از نظام، می بایست در چهل سال دوم، جهت عملیاتی سازی نظریه رهبری، برنامه های قابل اجرا داشته باشند. در سایه مدیریت انقلابی در سیاست خارجی است که می‌توان تحقق تجدید حیات اسلامی،  تحول در نظام جهانی، صدور مدل انقلاب اسلامی، ایجاد همبستگی درونی میان ملت‌ها و دولت‌های مسلمان و نهایتاً از بیخ کندن ریشه مستکبران و زورگویان را شاهد بود..
“عرض من این شد: برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانهای عزیز در سراسر کشور و مسئولین محترم کشور! همه بدانید که ما امروز به روحیّه‌ی انقلابی، به ممشای انقلابی، به شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام بزرگوارمان نیازمندیم؛ کشور احتیاج به این دارد. انقلابیگری را با عنوان افراطی‌گری و مانند این حرفها، نفی نکنید؛ انقلابیگری، نیاز امروز کشور است. این همان درسی است که امام بزرگوار به ما داد و از این درس باید استفاده کنیم.

توضیح درباره قسمت های قبلی این موضوع:
در قسمت اول بررسی بیانیه گام دوم و سیاست خارجی به موضوع استقلال پرداخته شد. در قسمت دوم به موضوع مرزبندی با دشمن و در قسمت سوم به مساله استکبارستیزی در بیانیه گام دوم انقلاب پرداختم. در قسمت چهارم به موضوع منع شروع جنگ و قسمت پنجم به موضوع اقتدار در غرب آسیا و در قسمت ششم، موضوع مقام سازی اقتصاد تبیین شده است. در قسمت هفتم نیز به موضوع حمایت از مظلومان پرداخته شد.

hotnewsسایر4 سال پیش • dahio.com • 33

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها