دیدن تغییر کردن رنگ لثه ها،‌ ممکن است برای افراد بسیار وحشتناک به نظر برسد و باعث ترس زیادی در افراد شود. به طور نرمال و طبیعی، رنگ لثه ها باید صورتی باش و زمانی که به آنها دست می زنید باید با لثه های محکم و سفت رو به رو شوید. تغییر رنگ های جزئی ممکن است هیچ علت خاصی نداشته باشد اما در اکثر مواقع، تغییر پیدا کردن رنگ صورتی لثه ها به سیاه، خبر از اتفاقاتی می دهد که در حال رخ دادن در بدن شما می باشد. در صورتی که رنگ لثه های شما تغییر کند، ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی ای باشد که در حال رخ دادن در بدن شما می باشد. همچنین ممکن است باعث این تغییر رنگ، بیماری های زمینه ای و ژنتیکی باشد. برای اطمینان پیدا کردن از دلیل دقیق رخ دادن این اتفاق، در قدم اول باید توسط یک دندانپزشک خوب و باتجربه ویزیت شوید. اگر می خواهید از بروز بیماری های مربوط به لثه جلوگیری کنید، مهم است که ظاهر لثه های سالم را بشناسید. برای شناخت و اطلاع از این موضوع می توانید از دندانپزشکتان کمک بگیرید.

رنگ لثه ها

رنگ لثه ها برای اکثریت مردم، صورتی می باشد. البته رنگ دقیق آن ممکن است به علت های متفاوتی به طور طبیعی فرق داشته باشد برای مثال برخی از افراد صورتی روشن و برخی تیره تر هستند حتی ممکن است رنگ لثه های آنها به سمت قهوه ای یا سیاه رفته باشد. همانطور که ممکن است حدس بزنید، افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند،‌ رنگ لثه هایشان نیز تیره تر است. در صورتی که لثه های شما به رنگ قرمز روشن، سفید و یا به طور غیر طبیعی ای سیاه شوند، می تواند نشانه ای از به وجود آمدن یک بیماری، در بدن شما باشد. در برخی از موارد حتی تغییر رنگ دادن لثه ها به طیف تیره ترِ همان رنگ، نیز می تواند نشانه ای برای بیماری های لثه باشد. بنابراین در صورتی که تغییری در رنگ لثه های خود احساس کردید، در اولین اقدام به دندانپزشک مراجعه کنید.

بافت لثه ها

بافت لثه های سالم،‌ زمانی که به آنها دست می زنید، سفت می باشند و نمی توانید آنها را با انگشتان خود از جایشان تکان دهید. همچنین لثه های سالم در اطراف دندان ها قرار می گیرند و به گونه ای از آنها محافظت نیز می کنند. از طرف دیگر لثه هایی که درگیر با بیمار هستند و سالم نیستند، ممکن است کمی پف کرده به نظر برسند و زمانی که به آنها دست می زنید، نسبت به لثه های سالم انعطاف پذیرتر هستند. لثه های ناسالم حساس هستند و ممکن است شروع به جدا شدن از دندان ها بکنند. نشانه دیگر لثه های سالم، مربوط به خونریزی می باشد. اگر لثه های شما در سلامت کامل باشند،‌ هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، به هیچ عنوان نباید خونریزی کنند بنابراین اگر هنگام مسواک زدن متوجه خونریزی لثه های خود شدید، می تواند نشانه ای از بیمار بودن لثه هایتان باشد.

علت تغییر رنگ لثه ها به رنگ سیاه

برای بسیاری از افراد ممکن است حتی شنیدن این جمله نیز ترسناک و وهم آور باشد چه برسد به زمانی که این تغییر رنگ برایشان اتفاق بیوفتد. اگرچه سیاه شدن لثه ها ممکن است ترسناک و حتی ناشناخته باشد،‌ اما طیف بسیار گسترده ای از دلایل وجود دارد که می تواند منجر به این اتفاق شود؛ از جمله:

ملانین (Melanin)

بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند، ماده ای که به پوست، مو و چشم ها رنگ می دهد. هر چقدر فردی میزان بیشتری از ملانین را در بدن خود داشته باشد،‌ مو،‌پوست و چشم های او تیره تر خواهد شد. داشتن لثه های قهوه ای تیره یا سیاه نیز می تواند به علت بالا بودن میزان ملانین در بدن باشد. در صورتی که لثه های یک فرد از ابتدا تیره بوده،‌ جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. با این حال اگر در طول زمان لکه های تیره بر لثه شما شکل گرفت یا رنگ آن به کلی تغییر کرد،‌ احتمال بسیار زیادی وجود دارد که به خاطر یک مشکل پزشکی رخ داده باشد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

سیاه شدن لثه می تواند پیامد مستقیم نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان باشد. تجمع پلاک ها و باکتری ها در نزدیکی لثه و شیار آن، می تواند به راحتی باعث تحریک لثه ها شود. اگر پلاک ها با تمیز کردن عمیق و جرمگیری برداشته نشوند، ‌در ابتدا باعث التهاب لثه می شود و در ادامه این التهاب به کل لثه گسترش پیدا کرده و باعث به وجود آمدن رنگ قرمز لثه می شوند. در صورتی که به این وضعیت رسیدگی نشود، می تواند منجر به ایجاد بیماری پریودنتال نیز بشود.

عوامل ارثی یا ژنتیکی

در صورتی که در خانواده شما افرادی وجود دارند که دارای لثه های تیره یا سیاه هستند،‌ احتمال بسیار بالایی وجود دارد که شما نیز لثه هایتان تیره باشد. این مورد بستگی به ژنتیک مشترک بین اعضای یک خانواده و میزان ملانین موجود در بدن افراد دارد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از عواملی است که می تواند منجر به تیره یا سیاه شدن رنگ لثه ها شود. سلول های تخصصی بدن به نام ملانوسیت ها،‌ وظیفه تولید ملانین بدن را بر عهده دارند. نیکوتین موجود در تنباکو و سیگار، می تواند باعث شود که ملانوسیت ها، ملانین بیشتری را تولید کنند و در نتیجه لثه ها ممکن است قهوه ای یا سیاه شوند. تغییر رنگ می تواند به صورت لکه ای رخ دهد یا کل سطح داخل دهان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این تغییر ممکن است در لب ها و داخل گونه نیز اتفاق بیوفتد. تحقیقات نشان داده است که این تغییر رنگ برگشت پذیر است و افراد با ترک کردن سیگار،‌ می توانند به کاهش تغییر رنگ لثه کمک کنند.

دارو ها

مینوسایکلین ( minocycline )‌ برای درمان آکنه و برخی از عفونت ها مانند بیماری کلامیدیا ( chlamydia ) استفاده می شود. یکی از عوارض جانبی غیر معمولی که این دارو ممکن است ایجاد کنند،‌ تغییر رنگدانه سلول هاست که این تغییر گاهی در دهان و لثه ها رخ می دهد. در صورتی که پس از مصرف این دارو و یا هر نوع داروی دیگری،‌ تغییر رنگ در دهان خود مشاهده نمودید، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت امکان،‌ از داروهای جایگزین برای شما استفاده شود.

بارداری

در بارداری ممکن است برای افراد پیش بیاید که لثه هایشان، سیاه به نظر برسد. علت رخ دادن این اتفاق، مستعد بودن دندان ها و لثه برای تجمع باکتری و تشکیل پلاک است که در نتیجه این تجمع لثه ها ملتهب می شوند و قرمز به نظر می رسند. با انجام برنامه ریزی های دقیق برای رعایت بهداشت دهان و دندان، می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

لثه سیاه هنگام دندان در آوردن

سیاه شدن لثه در بعضی از نوزادان امری طبیعی است که هنگام دندان در آوردن ممکن است رخ دهد و یکی از نشانه های دندان در آوردن باشد. همچنین قرمزی و التهاب از نشانه های دیگر دندان در آوردن است، بنابراین با دیدن این علائم در نوزادان نباید زیاد نگران شوید. پس از رشد دندان،‌رنگ لثه دوباره به حالت عادی خود باز می گردد.

همانطور که بیان شد،‌ سیاه شدن لثه می تواند علل متفاوتی داشته باشد و بهترین کار پس از مشاهده علائم و تغییر رنگ در لثه ها، مراجعه به دندانپزشک می باشد.

درمان لثه های سیاه شده

برای درمان لثه های سیاه شده، یک راه حل بسیار ساده وجود دارد و آن بلیچینگ لثه می باشد. این روش برای از بین بردن رنگدانه های اضافی و لکه های تیره به وجود آمده بر لثه می باشد. انجام بلیچینگ لثه کمتر از یک ساعت طول می کشد و در این روش متخصص، ناحیه ای که تغییر رنگ داده است را با دقت جدا می کند تا به بافت سالم و صورتی رنگ زیرین برسد. در انجام این روش، مراجع هیچ دردی را احساس نمی کند و از بی حس کننده استفاده می شود تا از بروز هرگونه ناراحتی هنگام انجام این کار جلوگیری شود. با انجام این روش،‌ دیگر نیازی نیست نگران نگاه های خیره کننده دیگران به لثه هایتان باشید و تنها به لبخند زیبایتان فکر خواهید کرد. شما می توانید برای جلوگیری از سیاه شدن لثه هایتان، همواره بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. توجه داشته باشید که برس مسواک انتخابی شما، باید نرم باشد تا آسیبی به لثه هایتان وارد نشود. همچنین می توانید از محصولات دیگری که مرتبط به رعایت بهداشت دهان می باشد، مانند دهانشویه ها، استفاده کنید.

جهت علت یابی تغییر رنگ لثه ها، باید در قدم اول به دندانپزشک مراجعه کنید تا با توجه به وضعیت شما، ریشه اصلی اتفاق را مشخص کند. پس از مشخص شدن علت، باید آن را رفع کنید تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری شود و برای درمان اقدامات لازم را شروع کنید. شما می توانید جهت درمان تیرگی لثه های خود، از دندانپزشکان خوب و باتجربه کلینیک دندانپزشکی سفید صدفی استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.

5/5 – (2 امتیاز)

drsalamatسلامت2 سال پیش • dahio.com • 12

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها