– هر شهروندی که قصد دارد  با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک ۹۸ تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخصی و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کند.

– شهروندان در هنگام ثبت‌نام در سامانه my.tehran.ir بعد از اینکه مشخص کردند به عنوان شخصی حقیقی ثبت‌نام می‌کنند، باید کدملی و تاریخ تولد خود را وارد کنند و بعد از مشاهده اطلاعات شناسنامه‌ای، همانند همه ثبت‌نام‌های اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را درج می‌کنند و سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و پس از وارد کردن آن، می‌توانند  با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج بر روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آن‌ها در وب سایت مذکور است.

–  سپس در پنل اصلی سایت، امکان ورود مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند و از مبالغ آن برای خرید روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.

-این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفا پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به تعرفه و شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر) ، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای تردد در روزهای بعد استفاده می‌شود.

-شهروندان دقت داشته باشند که طرح ترافیک و طرح زوج و فرد جدید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ اجرا می‌شود.
– طرح ترافیک علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، در روزهای پنجشنبه نیز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.

-دیگر به‌هیچ‌وجه فروش سالیانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز براساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می‌شود.

– هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.

 

امتیاز ویژه تردد رایگان برای ساکنان محدوده طرح ترافیک جدید

در طرح ترافیک جدید برای اولین بار برای ساکنان محدوده طرح  تمهیداتی در نظر گرفته شده است که بر این اساس این افراد مجازند به طور رایگان و بدون پرداخت هزینه، یک‌بار در دو ساعت ابتدایی طرح یعنی پیش از ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج شوند و یک‌بار در دو ساعات پایانی اجرای طرح یعنی پس از ساعت ۱۷ به محل سکونت خود بازگردند.

-ساکنان در صورت تردد در بین این دو ساعت، باید همانند دیگر شهروندان عوارض پرداخت کنند و متقاضیان استفاده از این امتیاز، باید پس از آنکه همانند دیگر شهروندان مشخصات شخصی و اطلاعات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir ثبت کردند، نشانی محل سکونت خود را نیز در همین وب سایت وارد کنند و سپس با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند تا مدارک سکونتی آنها مورد تایید قرار گیرد. قراردادهای اجاره باید به صورت قانونی و همراه با کد رهگیری باشد و متقاضیان باید عوارض نوسازی و پسماند را نیز پرداخت کرده باشند.

 

نحوه رزرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک

– در طرح ترافیک جدید می بایست روزهای مورد نظر از قبل رزرو شود که برهمین اساس، افراد متقاضی پس از یک‌بار ثبت‌نام و افزودن اطلاعات خودرو و شارژ ابتدایی حساب شهروندی، تنها کاری که برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید انجام دهند، خرید مجوز روزانه قبل از ورود به محدوده است.

– فایل مربوط به روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته، در بامداد روز جمعه قبل باز خواهد شد و شهروندان می‌توانند هر تعداد از روزهای هفته را که قصد ورود به محدوده طرح دارند، از طریق سامانه my.tehran.ir خریداری یا به عبارتی رزرو کنند. این کار در روزهای بعد نیز ممکن است و این امکان تا روز چهارشنبه برقرار خواهد بود اما دقت داشته باشید که در طول روز پنجشنبه، محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد و ورود به محدوده آزاد است.

– برای خرید مجوز طرح ترافیک هر روز، باید ۳۶ هزار تومان (معادل حداکثر هزینه احتمالی یک روز تردد) در حساب فرد وجود داشته باشد، ولی رقم قطعی هزینه تردد در پایان هر روز محاسبه و برداشت خواهد شد.

– درصورتی‌که مجوز روزانه برای خودرو خریداری‌شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ حداقل یک روز (۱۳۴۴۰ تومان) از حساب فرد کسر می‌شود. از این رو توصیه می‌شود شهروندان صرفا وقتی اقدام به خرید رزرو کنند که از نیاز خود به تردد در محدوده اطمینان دارند.

 

تکلیف پنجشنبه‌ها در اجرای طرح زوج و فرد  و طرح جدید

– بر اساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران، در روزهای پنجشنبه که از شمول طرح ترافیک خارج‌شده، محدودیت زوج و فرد نیز برای کلیه خودروها برداشته شد، بدین ترتیب در روزهای پنجشنبه علاوه بر خودروهای پلاک فرد، خودروهای پلاک زوج نیز در تمام طول روز مجاز به تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد خواهند بود.

مجوزهای طرح ترافیک جانبازان، معلولان و بیماران خاص

–  بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در سال ۱۳۹۷ برای جانبازان نسبت به گذشته شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته  شده است. بدین ترتیب که خودروهای با پلاک ویلچر (پلاک ژ) برای اولین بار به صورت قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیک کاملا معاف شده‌اند و این موضوع در مستندات قانونی طرح ترافیک جدید نیز درج شده است. مالکان این دسته از خودروها نیاز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافیک نیز ندارند.

– به علاوه، خودروهای پلاک شخصی جانبازان ۲۵ درصد به بالا هم در قالب سهمیه‌ای که همانند سنوات گذشته در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافیک معاف شده‌اند. اطلاعات این دسته از خودروها باید ابتدا  همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و سپس به تعدادی از این خودروها به میزان سهمیه‌های مقرر، همانند سال‌های گذشته از سوی نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران سهمیه مربوطه واگذار خواهد شد.

– جانبازان و ایثارگرانی که متقاضی بهره‌مندی از سهمیه ورود به طرح ترافیک هستند، پس از ثبت‌نام در سایت مزبور باید مدارک خود را به دفاتر بنیاد ارائه دهند و نیازی به مراجعه به دفاتر الکترونیک شهر ندارند.

– در خصوص بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیز همانند گذشته سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده است که به تعدادی از خودروهای این اقشار تخصیص می‌یابد. مجوزهای طرح ترافیک این دو گروه نیز به مانند سال‌های قبل به واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و بیماران خاص، بین متقاضیان توزیع می‌شود. متقاضیان این سهمیه‌ها باید پس از آنکه مانند دیگر شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه کردند، به نهادهای مذکور مراجعه کنند و نیازی به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند.

– لازم به تأکید است ثبت‌نام اولیه این اقشار به معنای بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک نیست و قطعی شدن آن، منوط به اختصاص سهمیه بر اساس تعداد در نظر گرفته شده از سوی نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود. بدیهی است سایر عزیزانی که به واسطه محدودیت‌های فوق امکان دریافت سهمیه را پیدا نمی‌کنند،می‌توانند همانند سایر شهروندان به صورت روزانه از طرح ترافیک استفاده کنند.

 

 ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جدید

آماده‌باش دوربین‌ها پایتخت

– طرح ترافیک در سال جاری از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع ذیربط آغاز خواهد شد. از آن تاریخ هرگونه تردد در محدوده طرح ترافیک، تنها بر اساس ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر این صورت تردد غیرمجاز تلقی خواهد شد.

– شهرداری تهران با هماهنگی پلیس راهور با هدف برخورد شهروندمدارانه و تسهیل شرایط برای عموم، تصمیم گرفته است در دو هفته آغازین اجرای طرح ترافیک ۹۸ حتی‌الامکان زمینه‌ای فراهم کند که کسی جریمه نشود و  از این رو، در صورتی که برخی افراد تردد غیرمجاز داشته باشند، برای بار اول با ارسال پیامک به آن‌ها، به ایشان فرصت داده خواهد شد که با ثبت‌نام و شارژ حساب تا پایان اردیبهشت، جلوی جریمه شدن خود را بگیرند.

– در صورتی که خودرویی بدون ثبت‌نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود، طبق قانون هم جریمه خواهد شد و هم بدهی او بابت عوارض تردد به حساب خودرو منظور و از طرق قانونی دریافت خواهد شد.

– سامانه my.tehran.ir که ثبت‌نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در آن انجام می‌شود، تا پایان سال فعال خواهد بود و شهروندان تا قبل از اولین ورود به محدوده طرح می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و مجوز روزانه خریداری کنند تا تردد ایشان قانونی محسوب شود و مشمول جریمه نشود.

– کلیه دوربین‌های ورودی، خروجی و داخل معابر محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها را ثبت می‌کنند و با توجه به افزایش تعداد و تقویت دوربین‌ها، به عموم راکبان خودروها توصیه می‌شود از مسیر قانونی برای ثبت‌نام و تردد در محدوده اقدام کنند تا با انباشت هزینه مضاعف جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه‌رو نشوند.

 

نحوه شارژ حساب شهروندی چگونه است؟

– در صفحه اصلی سایت، امکان ورودِ مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد. در این مرحله، کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند تا از آن برای خرید روزانه طرح ترافیک برای هر یک از خودروهای خود استفاده کنند.

–  این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفاً پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن گواهی معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای روزهای بعد استفاده می‌شود.

جدول قیمت طرح ترافیک

در ویدئوی زیر آموزش ثبت نام، شارژ و خرید مجوز روزانه در طرح ترافیک ۹۸ به طور کامل تشریح شده است. توصیه میکنیم جهت آشنایی با مراحل خرید طرح ترافیک این ویدیو را ببینید:

 

کنفسیوس حکیمخودرو5 سال پیش • dahio.com • 6,591



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها