به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن، گفت: بسیار خوشحالم جناب آقای آبه شینزو دعوت من را پذیرفتند. در طوی سالهای گذشته ما ملاقات های سازنده ای داشتیم و امروز هشتمین دور ملاقات های ما بود.

وی افزود: از اینکه دولت ژاپن و شخص آقای نخست وزیر مصمم به توسعه روابط دو کشور در حوز اقتصادی، منطقه ای و بین اللمللی هستند، استقبال می کنیم. در جلسه خصوصی و جلسه دو هیات درباره روابط دو کشور و سرمایه گذاری ژاپن در چابهار صحبت کردیم. اینکه ژاپن علاقمند به خرید نفت از ایران و حل و فصل مباحث مالی، فرهنگی و غیره با ایران است می‌تواند روابط دو کشور را تضمین کند.

روحانی با بیان اینکه ما علاوه بر روابط دوجانبه راجع به امنیت و تنش زدایی در منطقه هم با هم گفتگو کردیم، گفت: خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت بسیاری قائلند. به آقای نخست وزیر گفتم که ایران آغازگر جنگی در منطقه بخصوص با امریکا نخواهد اما اگر جنگی شروع شود پاسخی قاطع می دهیم. آقای نخست وزیر نسبت به اینده خوش بینی قابل ملاحظه ای داشتند و گفتند من میبینم تغییرات مثبتی در راه است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بسیار خوشحالم آقای نخست وزیر بر حمایت از برجام تاکید کردند و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می دانستند، گفت: من به آقای نخست وزیر گفتم که علاقمند به ادامه توافق هستیم و اقدامات ایران در چهارچوپ برجام و بند ۳۶ برجام خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: من از آقای نخست وزیر خواستم میان دو کشور در زمینه هسته ای شاهد همکاری باشیم زیرا هر دو کشور به فناوری صلح آمیز هسته ای معتقد هستیم و هر دو کشور با سلاح هسته ای مخالفیم. اگر امروز شاهد برخی از تنش ها هستیم ریشه این تنش ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می گردد و اگر این جنگ متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: از آقای نخست وزیر آبه شینزو و هیات همراه تشکر می کنم که با حسن نیت و آرمان های مورد نظر دو کشور در منطقه به این سفر آمده اند و امیدوارم این سفر آغازی بر فصل جدید روابط دو کشور و منطقه و جهان باشد. ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای صلح و امنیت منطقه گام های خوبی برداشته است. امروز هم درخصوص همکاری های دو کشور درباره مهاجرین، مبارزه با مواد مخدر، همکاری درجهت مبارزه با تروریسم، بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن گفت وگو کردیم.

نخست‌ وزیر ژاپن:شاید بخشی از حرف‌هایم خوش‌نواز نباشد
نخست وزیر ژاپن ژاپن نیز در این دیدار  با بیان اینکه برای اینجانب بسیار افتخارآمیز است که در 90مین سالگرد روابط دو کشور، به ایران سفر کردم و با استقبال گرم و محبت امیزی روبرو شدم.

او گفت: در واقع، اینجانب راه بسیار طولانی را پیمودم تا به ایران رسیدم. 41 سال پس از سفر نخست وزیر ژاپن انجام شده است. 

اهم صحبت‌های شینزوآبه از این قرار است: 

* ژاپن و ایران به عنوان کشورهای کهن و تاریخی و کشورهای بزرگ فرهنگی، از طریق دل های مردم و  رفت های آمدهای احساسی و پیوسته را ادامه داده اند

*اینجانب با گذشت 36 سال پس از اولین سفرم به تهران، امروز مجددا به تهران امدم، هنگام سفر پدرم به ایران، آن موقع، ایشان را همراهی کردم. آن موقع 20 ساله بودم، و از دیدن منظره با ابهت تهران و مهمان نوازی ایرانیان تحت تاثیر قرار گرفتم و خاطره فراموش نشدنی برایم بوده است.

*احساسم این است که ارزوی سی ساله ام به ثمر نشسته و توانسته ام دوست های سی ساله ام را ببینم.

*بعضی حرف های اینجانب که برای مردم ایران خواهم گفت، شاید به گوش های شما خوش نواز نباشد، اما چون ارزو دارم پشتوانه شما بشوم، جسارتا این حرف ها را خواهم گفت.

*در حال حاضر در خاورمیانه تنش رو به افزایش است و احتمال وقوع درگیری تصادفی به گفته تحلیلگران مورد اشاره شده وجود دارد. ولی باید جلوی درگیری نظامی را گرفت. ثبات در این منطقه برای رونق اقتصادی در تمام جهان مهم است. ژاپن ارزو دارد برای ایجاد ثبات و صلح تلاش حداکثری خود را بکند.

*ایران از زمان باستان، کشور بزرگ خاورمیانه بوده و خواهد بود. برای اینکه در حال حاضر، تنش در خاورمیانه رو به افزایش است، و برای اینکه صلح و ثبات را بوجود آوریم، ایران لازم است نقش سازنده خود را ایفا کند.

*دین اسلام، دین صلح و تسامح است. همیشه از معنویت اسلام و میانه روی علاقمند بودم. 

*از اینکه ایران همکاری با آژانس انرژی اتمی را ادامه داده و می دهد، بسیار مثبت است و قویا میخواهم پایبندی خود به برجام را حفظ کند.

*برای صلح در منطقه، از این پس نباید ناامید شود و باید نقش حداکثری خود را ایفا کند.  امروز اولین قدم را برداشتیم. امیدوارم که شما را بزودی ببینم و مطمئنم که این بزودی محقق خواهد شد.

این خبر درحال تکمیل است…

27216

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 27



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها