قارچ کاندیدا

قارچ کاندیدا، یکی از انواع قارچ ها است که می تواند موجب بروز عفونت پوستی کاندیدا شود. در شرایط نرمال، پوست مقدار کمی از قارچ کاندیدا را دارا است، عفونت پوستی کاندیدا زمانی ایجاد می شود که این قارچ شروع به تکثیر کرده و رشد بیش از حدی داشته باشد. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از ۱۵۰ گونه از قارچ کاندیدا وجود دارند. در هر حال، در بیشتر موارد عفونت پوستی کاندیدا تحت تاثیر گونه های کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود.  با روژان همراه شوید.

انواع عفونت پوستی قارچ کاندیدا

انواع عفونت پوستی کاندیدا، شامل موارد زیر است:

  • بیماری پای ورزشکار
  • برفک دهانی
  • عفونت قارچی واژن
  • قارچ ناخن
  • راش پوشک

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام می دارد که در حدود ۷۵ درصد از خانم ها در دوره ای از زندگی خود به عفونت پوستی کاندیدا یا عفونت مخمری دچار می شوند. مرکز تحقیقات ایدز و رترو ویروس های انسانی تاکید می کند در حدود ۹۰ درصد از تمام افراد مبتلا به ایدز دچار برفک دهانی یا رشد بیش از حد کاندیدا در دهان خود می گردند. این نوع از عفونت پوستی کاندیدا به ندرت در افرادی با سیستم ایمنی سالم اتفاق می افتد.

  • کاندیدیازیس هجومی، زمانی اتفاق می افتد که عفونت کاندیدا وارد جریان خون می شود. شیوع عفونت پوستی کاندیدا اغلب زیاد است. عموما، در عفونت کاندیدا شرایط خطرناک نیست و به راحتی قابل درمان است. در هر حال، عدم درمان عفونت کاندیدا موجب مشکلات خطرناک، خصوصا در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف می شود. درمان سریع این عفونت از انتشار قارچ کاندیدا پیشگیری کرده و علائم را بهبود می بخشد.

علت عفونت پوستی قارچ کاندیدا

قارچ کاندیدا

عفونت پوستی کاندیدا، تقریبا در هر قسمتی از بدن ایجاد می شود، اما اغلب در نواحی اصطکاکی ایجاد می گردد. این نواحی محل هایی هستند که دو ناحیه پوستی به هم مالیده یا ساییده می شوند. این نواحی شامل زیر بغل ها، کشاله ران و چین خوردگی های پوستی و همچنین بین انگشتان دست ها و پاها می باشند. قارچ کاندیدا در محیط گرم، مرطوب و عرقی بیشتر رشد می کند. به طور طبیعی، پوست شما یک سد موثر در برابر عفونت است. در هر حال، هر بریدگی در لایه های سطحی پوست امکان ورود قارچ و بروز عفونت پوستی کاندیدا را فراهم می کند. زمانی که شرایط برای رشد قارچ کاندیدا مناسب باشد، این قارچ می تواند بیماری زا باشد. آب و هوای گرم و مرطوب، بهداشت ضعیف یا لباس های تنگ شرایط را برای ایجاد این عفونت آماده می سازند. این ها تنها فاکتورهای خطر برای عفونت پوستی کاندیدا نیستند.

عفونت پوستی کاندیدا، ممکن است در افراد زیر شیوع بیشتری داشته باشد:

  1. نوزادان
  2. افرادی با اضافه وزن
  3. افراد مبتلا به دیابت
  4. افراد مبتلا به هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید
  5. افرادی با اختلالات التهابی
  6. افرادی با سیستم ایمنی تضعیف شده
  7. افرادی که در محیط مرطوب کار می کنند
  8. خانم های باردار

نکته مهم:

  • برخی داروها نیز خطر عفونت کاندیدا را افزایش می دهند. داروهای کورتیکواستروئید موضعی از جمله این داروها هستند، اما قرص های ضد بارداری و آنتی بیوتیک ها نیز از دیگر علل عفونت پوستی کاندیدا محسوب می شوند. اگر از این داروها استفاده می کنید، باید پوست خود را به طور مرتب برای وجود علائم عفونت پوستی این بیماری بررسی کنید.

درمان عفونت پوستی قارچ کاندیدا

درمان عفونت پوستی کاندیدا، اغلب به راحتی انجام می شود و شما نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارید، مگر این که دچار مشکلاتی در سیستم ایمنی باشید و یا قارچ آلبیکنز به جریان خون راه یافته باشد. پزشک ممکن است برای درمان عفونت عوامل خشک کننده را به همراه کرم ها، پمادها یا لوسین های ضد قارچ که بر روی پوست مالیده می شوند، تجویز نماید. شیاف ها و داروهای خوراکی نیز برای درمان این بیماری در دسترس هستند. داروهایی همچون کتوکونازول یا کلوتریمازول نیز داروهای موضعی از ضد قارچ های آزول هستند. این داروها در فرم پماد، قرص و کرم وجود دارند و برای درمان عفونت کاندیدا تجویز می شوند. این داروها عوارض جانبی خطرناکی مشابه داروهای ضد قارچ دیگر مانند نیستاتین یا آمفوتریسین بی را ندارند.

نکته مهم:

  • آمفوتریسین بی، یک داروی تزریقی است که تنها در بیمارستان قابل مصرف است.

بر اساس نوع و ناحیه درگیر شده عفونت، داروهای مختلفی برای درمان آن به کار می روند. برای مثال:

  1. کرم ها یا ژل های واژینال مانند میکونازول که برای درمان عفونت های مخمری واژن مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. برفک دهانی به عنوان یک عفونت پوستی کاندیدا، اغلب با ضد قارچ هایی در فرم قرص مکیدنی، قرقره یا محلول دهانشویه که بلعیده می شود، درمان می گردد.
  3. بیماری پای ورزشکار، عفونت کاندیدا دیگری است که اسپری ها، پمادها و پودرهای ضد قارچ برای درمان آن به کار می روند.
  4. عفونت کاندیدا شدید اغلب با داروهای خوراکی و حتی تزریقی درمان می شود.
  5. بیشتر این داروها برای درمان عفونت پوستی کاندیدا ۱ یا ۲ بار در روز مصرف می شوند.
  6. برخی داروها مانند میکونازول و کلوتریمازول برای درمان عفونت کاندیدا در هر یک از سه ماهه های بارداری ایمن هستند. در این باره با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت پوستی کاندیدا، شامل:

  • خارش در محل مصرف دارو
  • قرمزی یا سوزش خفیف در محل مصرف دارو
  • سردرد
  • سوء هاضمه یا ناراحتی معده
  • راش های پوستی

داروهای ضد قارچ تزریقی نیز عوارض جانبی دارند، که شامل موارد زیر هستند:

  • بی اشتهایی
  • احساس ناخوشی
  • اسهال
  • درد عضلانی و مفصلی
  • راش پوستی

در موارد نادر، ضد قارچ ها برای درمان عفونت پوستی کاندیدا، موجب واکنش های آلرژیک یا واکنش های پوستی شدید، مانند لایه برداری یا بروز تاول می شوند.

منبع




مطلب قبلیمعرفی انواع رنگ مو سال ۹۸ + فرمول


مطلب بعدینسخه‌های جدیدی از Need For Speed و Titanfall در سال 2019 منتشر خواهند شد



drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 173



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها