حمید گرمابی در نشست بررسی نقش قانون‌گذار در پیشگیری و مبارزه با فساد اقتصادی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور گفت: فساد و فقر زنجیره است و اعتماد به‌عنوان مهم‌ترین رکن اساسی در حاکمیت مورد سؤال قرار می‌گیرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه حاکمیت هنگامی می‌تواند به وظایف خود برسد که اعتماد مردم را بتواند جذب نماید، ابراز کرد: فساد اقتصادی بسیار پیچیده و قدیمی است و در هر کشوری می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اشکال فساد اقتصادی از کارمندهای معمولی که تعهد لازم را ندارند و برای هزینه‌های زندگی شروع و به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شود، افزود:  رانت یا اطلاع از یک خبر، قانون و پدیده که در دسترس بعضی‌ها هست نیز در کنار فساد وجود دارد و در کنار همه این‌ها فرصت‌طلبی، مهارت در تظاهر و استفاده از عناوین افراد نیز وجود دارد.

گرمابی بابیان اینکه هر چه رده فساد بالاتر می‌رود به دلیل اضافه شدن قدرت و رابطه، ضربه آن سخت‌تر و آگاهی از آن مشکل‌تر می‌شود، یادآور شد:  مشکل بالاتر فرار سرمایه‌گذاران از آن کشور است تا دور بسته فساد و فقر کامل شود.

وی با اشاره به اینکه در بین ۱۸۰ کشور جایگاه ۳۰ در فساد راداریم که جایگاه خوبی نیست، بیان کرد: قبلاً فساد کمتر دیده می‌شد و یکی از دلایل آن نادیده گرفتن فساد یک حزب توسط خودش بود. عامل دیگر افزوده شدن به تعداد مطبوعات آزاد باعث کم شدن فساد در کشورها شده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان بین‌المللی شفافیت مالی که در حال نزدیک شدن به آن بودیم ولی با اتفاق‌هایی که آمریکا رغم زد رسیدن به آن مشکل شده است باعث جلوگیری از فساد می‌شد.

گرمابی عنوان کرد: گسترش بورس و اطلاع مردم از فساد خود عامل بازدارنده گسترش فساد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی کشور ما نظارت بر قوانین است که ما را زودتر می‌تواند به نتیجه برساند، اگر نظارت فراگیر شود مقدار قابل‌توجهی از فساد را می‌توانیم کم کنیم.

گرمابی تأکید کرد: امیدوارم هیچ‌وقت اعتماد به ساختار بانک از بین نرود و نکته مهم ساختار درست است که اهمیت دارد. لوایح FATF مانند cft می‌تواند بسیار به شفاف‌سازی‌ها کمک کند بر اساس این قانون هر وقت در بانک پولی می‌ریزید باید منشأ آن را اعلام کنید.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر پرداخت مالیات در کشور گسترش یابد و فرهنگ آن همگانی شود، بسیار مؤثر است، متأسفانه رشوه دادن بسیار گسترش پیداکرده است و متأسفانه آن را زرنگی می‌دانیم. باید با ارتشاء و رشوه دادن به‌شدت برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: در تحقیق و تفحص خودروسازی که هم‌اکنون در حال اجرا است و عضوی از آن هستم، موانع بسیاری ایجاد می‌کنند تا مجلس حق خود را نتواند انجام دهد.

60231

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 87



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها