علائم ماه هشتم بارداری

جنین در حال رشد در حال حاضر علائم جدیدی نشان می دهد. به عنوان مثال گاهی احساس خستگی و تنگی نفس می کنید. برخی علائم ماه هشتم بارداری شامل:

۱- تنگی نفس در ماه هشتم بارداری

رحم شروع به رشد می کند و به تمام اندام های داخل بدن مانند ریه فشار وارد میکند بنابراین نفس کشیدن سخت می شود. اما چون شما احساس ناراحتی می کنید به این معنی نیست که جنین هم احساس ناراحتی می کند. جنین در رحم در امنیت است و اکسیژن لازم را از جفت دریافت می کند. گاهی کمبود آهن باعث تنگی نفس می شود (تپش قلب در بارداری : علت و درمان). اگر در اثر تنگی نفس، لب ها و سر انگشتان آبی شد با پزشک خود مشورت کنید. تنها کاری که می توانی انجام دهی این است که حالت نشستن یا ایستادن خود را تغییر دهید. تغییر حالت باعث افزایش جا در ریه می شود و تنفس بهتر می شود. زود غذا خوردن و زیاد خوردن باعث تنگی نفس می شود. هنگامی که جنین به موقعیت خود پیش از تولد حرکت می کند،  تنگی نفس شما کمتر می شود. تا آن زمان باید این وضعیت را تحمل کنید.

۲- پشت درد در ماه هشتم بارداری

کمر درد دوران بارداری یکی از علائم بارداری است و کاری نمی توانید برای بهبود آن انجام دهید. رحم رشد کرده به پشت فشار می آورد و باعث پشت درد می شود. این مسئله باعث تغییر مرکز ثقل به جلوی بدن می شود. اگرچه رهایی از درد پشت کار آسانی نیست اما نکاتی برای بهبود وجود دارد. به عنوان مثال: به حالت نشستن یا ایستادن خود توجه کنید زیرا حالت نشستن نادرست فشار بیشتری به پشت وارد می کند. هر زمانی که امکان دارد پاها را بالا نگه دارید و از گره کردن پاها در هنگام نشستن خودداری کنید. افزایش وزن سریع باعث ایجاد مشکل می شود. خوابیدن بر روی سطحی سفت به شما کمک می کند.

۳- چکیدن پستان در ماه هشتم بارداری

در نزدیک سه ماهه سوم بارداری، پستان ها شروع به چکیدن می کند و موادی زرد رنگ یا کلستروم از آن ها خارج می شود. این حالت یکی از راه های آماده شدن بدن برای مادر شدن است. اگرچه شیر سرشار از پروتئین و موادمغذی است اما چکه کردن آن خجالت آور است. راحت ترین راه برای جلوگیری از چکیدن استفاده از پدهای سینه است. در اکثر خانم ها چکیدن اتفاق نمی افتد. اما پس از نزدیکی جنسی و تحریک پستان، چکیدن دیده می شود.

۴- هیکس براکستون در ماه هشتم بارداری

انقباضات هیکس براکستون راهی طبیعی برای آماده شدن بدن می باشد. از ماه هفتم بارداری و ماه هشت بارداری، عضلات رحم سفت می شود و علائم زایمان را نشان می دهند. این دردها نامنظم می باشد. این درد سی ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد. هنوز مشخص نشده است که دلیل شروع این انقباضات چیست اما کم آبی بدن یکی از مشکلات شروع درد است. دفعه بعد که دردهای اینچنینی مشاهده کردید آب بنوشید. تغییر وضعیت (در حالت ایستادن یا خوابیدن) در هنگام انقباض نیز کمک می کند. این انقباضات طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. اگر در هر ساعت بیش از چهار بار انقباض تجربه کردید یا انقباضات درد زیادی داشت با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر خونریزی در اوایل بارداری  مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. این مسئله نشانه زایمان زودهنگام است.

۵- بواسیر در ماه هشتم بارداری

یبوست و بواسیر در مراحل انتهایی بارداری تقریبا در هفته  سی و ششم بارداری اتفاق می افتد. با رشد رحم اندام های داخلی بدن تحت فشار بیشتر قرار می گیرد. بنابراین فشار خون بالا رفته و رگ های اطراف واژن ورم می کنند. گاهی اوقات خونریزی می بینید که ناشی از حرکات روده است. بواسیر دردناک است اما قابل درمان است. با پزشک خود صحبت کنید و از او شل کننده مدفوع بخواهید. همچنین مقداری سبزیجات برگ دار سبز یا غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید. خانمی که مدت طولانی یک جا می نشیند بیشتر دچار این مشکل می شود بنابرای باید هرچند دقیقه راه برود. همچنین برای افزایش فشار خون ورزش کنید.

تغییرات بدن در ماه هشتم بارداری:

جنین در این ماه به سرعت رشد می کند به طوری که هر هفته شما نیم کیلو افزایش وزن مشاهده می کنید. رحم در این ماه به بالا حرکت می کند و احساس ناراحتی می کنید بنابراین تمام اوقات حالت تهوع دارید. این مسئله باعث می شود به سرعت نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید. رشد رحم باعث می شود ترک هایی بر روی شکم و ران ها ایجاد شود. همچنین احساس خستگی در بارداری نیز محسوس تر میشود. بیدار شدن برای خالی کردن مثانه بیشتر به شما فشار می آورد.

نگرانی های رایج در ماه هشتم بارداری

سلامتی جنین یکی از مسائلی است که ذهن شما را درگیر می کند. نگرانی های رایج که جنین یا مادر را تحت تاثیر قرار می دهد شامل:

۱- زایمان زودهنگام در ماه هشتم بارداری

اگر جنینی در هشت ماهگی به دنیا بیاید باید در دستگاه قرار داده شود زیرا ریه او کامل نشده است بنابراین به درستی نمی تواند نفس بکشد. اگر بارداری شما در خطر باشد، پزشک به شما توصیه می کند استراحت مطلق داشته باشید. جنینی که در ماه هشتم به دنیا می آید غیربالغ است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث تولد زودهنگام می شود. برخی دلایل رایج شامل پایین بودن جفت ( خطرات پایین بودن جفت در دوران بارداری)، پره اکلامپسی و جداشدگی جفت (علائم و نشانه های جدا شدن جفت )می باشد. گاهی اوقات جنین سریع تر به موقعیت تولد حرکت می کند و به منطقه دهانه رحم حرکت می کند.

۲- فشار خون بالا در ماه هشتم بارداری

در ماه هشتم بارداری بالا بودن فشار خون طبیعی است. اما برخی خانم ها از فشار خون بالا  در بارداری رنج می برند. برخی خانم ها مبتلا به پره اکلامپسی هستند ؛ شرایطی که فشار خون و پروتئین ادرار آن ها بالا است. پره اکلامپسی مشکلی است که زندگی شما را در خطر می اندازد زیرا باعث کاهش جریان خون به جنین می شود و جداشدگی جفت را نیز ایجاد می کند. پزشک رژیم غذایی کم سدیم و مصرف قرص های فشار خون را به شما پیشنهاد می دهد.

جنین در ماه هشتم بارداری

ماه هشتم بارداری

جنین در این ماه حدود دو و نیم کیلو وزن دارد و قدش حدود نوزده اینچ است. در آخر ماه هشتم، تمام اندام جنین به جز مغز و ریه کامل شده است. چربی در بدن تجمع می کند بخصوص در اطراف بازوها. ناخن های جنین رشد می کنند و موهای سر او نیز رشد کرده است. چشم ها و پلک ها در این ماه کامل شده است و جنین می تواند پلک بزند. در انتهای ماه هشتم بارداری فعالیت جنین نسبت به قبل کمتر می شود. زیرا فضای کمتری برای فعالیت و حرکات او وجود دارد.

در طول ماه هشتم بارداری، جنین حدود ۱۱ اینچ طول دارد و لانگو (موی نرمی که بدن جنین را پوشانده است) شروع به ریزش می کند.

در طول هفته ۲۹-۳۰ چه اتفاقی می افتد؟

  • CRL جنین حدود ۲۷ سانتی متراست.
  •  بین هفته ۳۰ تا ۳۴ بیضه ها معمولا از شکم به پایین حرکت می کنند. این اتفاق معمولا تا هفته ۴۰ کامل می شود.

در طول هفته ۳۱ – ۳۲ چه اتفاقی می افتد؟

  • CRL  جنین حدود ۲۸ سانتی متر است.
  •  لانگو (موهای نرم سطح بدن جنین) شروع به ریزش می کنند.

رژیم غذایی در ماه هشتم بارداری

دانستن موادغذایی موردنیاز برای بدن باعث می شود رژیم غذایی مناسبی برای بارداری در نظر بگیرید. به عنوان مثال اسیدهای چرب امگا سه برای رشد مغز جنین موردنیاز است. همچنین به رشد سیستم عصبی بدن جنین نیز کمک میکند. گردو و ماهی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا سه هستند (تغذیه در ماه هشتم بارداری). آهن ماده مغذی بعدی است که برای رشد جنین موردنیاز است. سبزیجات برگ دار، گوجه فرنگی و ریشه چغندر منابع اصلی آهن هستند. مصرف فولیک اسید از عیوب ناشی از تولد جلوگیری می کند. پاپایا، قارچ، کلم و بادمجان سرشار از فولیک اسید هستند. ناهار متداول شامل سبزیجات، ماست، نان گندم و برنج می باشد. میوه نیز به عنوان دسر مناسب است. 

 ذهن شما در ماه هشتم بارداری

با پیشرفت بارداری، تفکر درباره زایمان ذهن شما را مشغول می کند بخصوص اگر اولین زایمانتان باشد. باید اطلاعات کافی کسب کنید و بر نگرانی خود غلبه کنید. پزشک به شما ورزشهای لازم برای جلوگیری از پشت درد توصیه می کند. اگر شاغل هستید در کلاس های پیش از زایمان شرکت کنید.

سعی کنید خود را مشغول کنید. تمام وسیله های لازم برای فرزند را تا هفته سی و پنجم بارداری خریداری کنید. 

نکاتی برای پدرها در ماه هشتم بارداری

پزشک توصیه می کند نفس عمیق بکشید و آرام باشید. راه هایی که می توانید به همسر خود کمک کنید شامل:

برنامه ریزی برای آینده نوزاد:

درباره مسائل مالی فرزند خود برنامه ریزی کنید. سعی کنید برای کالج او پول پس انداز کنید.

همسرتان را در رویارویی با زایمان یاری کنید:

هرچقدر به زایمان نزدیک تر می شوید نگرانی همسر شما درباره زایمان افزایش می یابد. به او اطمینان دهید از پس این کار بر می آید و او را آرام کنید. 

در کارهای منزل به او کمک کنید:

اگر نمی توانید آشپزی کنید در کارهای منزل به او کمک کنید. در تمیز کردن و مرتب کردن منزل، آماده سازی بچه ها برای مدرسه می توانید به همسرتان کمک کنید.

صبور باشید:

اگرچه نیاز به صبر زیادی دارد تا برای همسر خود توضیح دهید که چاق نشده است. اما باید این کار را انجام دهید. همچنین می توانید پیش از خواب برای او شیر گرم بیاورید و او را آرام کنید.

کارهایی که باید انجام دهید:

شما با آماده سازی وسایل لازم برای نوزاد مشغول هستید. اگر بعد از زایمان می خواهید دوباره مشغول کار شوید باید برای پرستار بچه نیز فکری بکنید. 

در مطب پزشک در ماه هشتم بارداری

شما هر دو هفته باید پزشک را ملاقات کنید تا از روند درست بارداری اطمینان حاصل کنید. نمونه خون و ادرار آزمایش می شود و علائم عفونت و سطح گلوکز بررسی می شود. پزشک همچنین فشار خون و ضربان قلب جنین را بررسی می کند. او همچنین سایز و شکل رحم را بررسی می کند. در انتهای این ماه پزشک به بررسی علائم حرکت جنین به محل تولد می پردازد.

www.momjunction.com

منبع

شاید دیگر مطالب راهم دوست داشته باشید

نوشته ماه هشتم بارداری اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

hotnewsآشپزی, سلامت5 سال پیش • dahio.com • 211

برچسب‌ها

, ,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها