چاقی در کودکان و راه حل های عالی لاغر شدنشان

هیچ راه سریع و آسانی برای کمک به کاهش وزن کودکان وجود ندارد این کار نیازمند تغییرات بلند مدت در سبک زندگی و عادت های غذایی است که باید در ساختار خانواده گنجانده شوند.

چه چیزی موجب چاقی در کودکان می شود ؟

کودکان به دلایل مختلف اضافه وزن دارند و چاق می شوند. شایع ترین علل ، عوامل ژنتیکی، نداشتن فعالیت فیزیکی، الگوهای تغذیه ناسالم و یا ترکیبی از این عوامل هستند.

تنها در موارد نادر ، اضافه وزن ناشی از شرایط پزشکی مانند یک مشکل هورمونی است. امتحان فیزیکی و برخی تست های خون می تواند احتمال وضعیت پزشکی را به عنوان علت چاقی نشان دهد.

کودکان چاق درمعرض چه بیماری هایی هستند ؟

کلسترول بالا
فشارخون بالا
بیماری قلبی
دیابت
مشکلات استخوان
بیماری های پوستی مانند خارش، عفونت های قارچی و آکنه

۱۰ دلیل پزشکی که موجب چاقی کودکان می شوند

مقاومت لپتین :

زمانی که کودک اضافه وزن دارد، می تواند به راحتی به والدین اشاره کند. اما دلایل واقعی افزایش و کاهش وزن می تواند بسیار ظریف باشد، مثالا، بررسی کنید چگونه سلول های چربی برای تولید لپتین و کنترل وزن تلاش می کنند. در برخی موارد، نداشتن فعالیت فیزیکی روزانه، تغذیه نادرست و خوردن بیش از حد می تواند باشد

کم کاری تیروئید از علل چاقی کودکان:

این شرایط،باعث می شود غده تیرویید مقدار کمی هورمون تیروئید تولید کند که متابولیسم، فشار خون، سطوح انرژی و بیشتر را تنظیم می کند.

داروهای کودکان:

اگر کودک در حال درمان دارویی برای بیماری یا اختلال است و به نظر می رسد وزن کم می کند، داروهای او ممکن است مورد بررسی قرار بگیرند.

روده ناسالم :

مطمئنا، رژیم غذایی ناسالم می تواند منجر به چاقی در کودکان شود. حتی اگر کودک شما فعال باشد ،مصرف غذا و میان وعده های چرب ، شور می تواند باعث چاقی او شود.

سندروم کوشینگ :

سندروم کوشینگ باعث می شود بدن کورتیزول زیادی تولید کند، هورمونی که چیزهایی مثل فشار خون و قند خون را منظم می کند.

سندروم پرادرویلی :

سندرم پرادرویلی اختلال ژنتیکی نادر است که می تواند بر کودکان تاثیر بگذارد و با رفتارهایی که منجر به افزایش وزن، مانند خوردن پرخوری می شود ، در ارتباط است.

چاقی کودک به علت دیابت بارداری :

زنان مبتلا به دیابت بارداری ، بارداری می تواند موجب فشار خون بالا و مشکل تنظیم قند شود ، ممکن است کودکی با خطر افزایش وزن بالا داشته باشد.

شیرخشک علت چاق شدن کودکان :

اگرچه تغذیه با شیرخشک ، همیشه منجر به اضافه وزن یا چاق شدن کودکان نمی شود، برخی متخصصان پزشکی معتقدند ارتباط جود دارد.

افسردگی :

طبق گفته دکتر مگوایر، افسردگی باعث چاقی نمی شود اما اثرات مخرب آن می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد .

آسم و آلرژی از علل چاقی کودک :

آسم و آلرژی به طور مستقیم باعث چاقی در کودکان نمی شوند، اما ممکن است به طور غیر مستقیم بر وزن کودکان تاثیر بگذارند.

اهداف واقع گرایانه را برای فرزندتان تعریف کنید:

از آنجا که کودکان در حال رشد هستند، بهتر است به آن ها کمک کنید تا اهمیت کاهش وزن را بدانند. همانطور که کودکان بدون افزایش وزن بلندتر می شوند، به طور طبیعی لاغرتر خواهند شد.

برای کودکان دارای اضافه وزن و یا چاق، یک پوند در هفته کاهش وزن یک هدف خوب است. هرچه هدف قابل دستیابی باشد، احتمال بیشتری دارد کودک بتواند با این تغییرات در طول عمر زندگی کند.

تشویق به ورزش :

هر نوع فعالیت هوازی به کودک کمک می کند تا کالری مصرف کنند. پیاده روی، دوچرخه سواری همه راه های زیادی برای سوزاندن کالری های اضافی هستند. همچنین باید کودک خود را تشویق کنید که به روش های دیگر، مانند استفاده از پله ها به جای آسانسور، یا پیاده روی کردن به جای رانندگی ، فعال بمانند.

مصرف غذاهای سالم و مغذی :

کودکان را تشویق کنید هر روز سه وعده غذا و دو ، وعده کوچک بخورند تا مدت طولانی احساس گرسنگی نکنند، . میوه ها و سبزیجات زیادی به او بدهید و آنها را تشویق کنید که آب بنوشند.پرتقال نه تنها کالری کمتری نسبت به یک لیوان آب پرتقال دارد، بلکه فیبر آن می تواند به کودک کمک کند

تا احساس رضایت بیشتری داشته باشد . غذاهای کم چرب مانند شیر بدون چربی و پنیر کم چرب را پیشنهاد دهید. میان وعده های با چربی کم مثل پاپ کرن و یا چوب شور، بهتر از چیپس سیب زمینی، کیک و شیرینی است.

تغییر عادات غذایی خانواده :

کودک را تشویق کنید تنها زمانی که گرسنه است غذا بخورد و نه به عنوان یک عادت. غذا را تنها در آشپزخانه سرو کنید بدون هیچ گونه حواس پرتی مثل تلویزیون . اگر کودک هنگام نگاه کردن به تلویزیون غذا می خورد، ممکن است از میزان مصرف مواد غذایی خود آگاه نباشد.

تکنیک های اصلاح رفتار را امتحان کنید:

پاداش ممکن است به تحریک کودک برای ماندن در رژیم غذایی کمک کند. مثالا اگر کودک به جای نوشابه یک هفته آب می نوشد، به او اسباب بازی کوچک ،یا چیزی که دوست دارد پاداش دهید . با غذا به فرزند خود پاداش ندهید.

با پزشک اطفال در ارتباط باشید :

اگر لازم است هر دو هفته کودک را برای معاینه وزن و آزمایش خون به مطب ببرید. از ناراحتی های روزانه در منزل دوری کنید چون نوسانات کوچک در وزن می تواند باعث استرس اضافی کودک شود.

پشتیبان کودک باشید:

برای کل خانواده تان مهم است روش غذا خوردن را تغییر دهید تا به فرزندتان کمک کنید. مطمئن شوید مقدار زیادی از غذاهای کم ارزش را در خانه نگاه ندارید. تکه های هویج و کرفس و همچنین میوه ها را در دست نگه دارید.غذاهای سالم و کم چرب را برای همه افراد در خانه تهیه کنید. و مهم تر از همه، حامی فرزندتان باشید و تشویق زیادی کنید.

راه حل های دوران چاقی کودک:

تمرکز بر تغییر رفتار به جای کاهش وزن. از جمله رفتارهایی مثل:

افزایش مصرف میوه و سبزیجات
کاهش مقدار مواد غذایی ،با کالری بالا
کاهش نوشیدنی های شیرین
کاهش زمان تماشای تلویزیون و اجتناب از قرار دادن تلویزیون در اتاق آنها
قدم زدن تا مدرسه .
فعالیت های خانوادگی را تشویق و ورزش کنید.

چاقی در کودکان و راه حل های عالی لاغر شدنشان .

منبع
شاید دیگر مطالب روژان را هم دوست داشته باشید

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 44



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها