هنگامی که ساعت‌ها، روزها و حتی هفته‌ها مجبوریم به خاطر شرایطی مانند کرونا ویروس در خانه بمانیم، چگونه خود را سرگرم کنیم و از زمان خود بهترین استفاده را ببریم؟ در ادامه راهکارهای زیر را می‌توانید امتحان کنید که هم بتوانید اوقات خوشی را در منزل سپری کنید و هم کار مفیدی انجام داده باشید.

کارهای عملی

چگونه خود را سرگرم کنیم ؟ با کارهای عملی از جمله:

خانه تکانی اساسی

خانه تکانی اساسی

می‌توان گفت این شرایط را می‌توان به یک فرصت عالی برای یک خانه تکانی اساسی تبدیل کرد. معمولاً خانم‌های کارمند زمان کمی برای خانه تکانی دارند و در روزهای پایان سال که کارهای اداری، خرید و برنامه ریزی عید پایانی ندارد، خانه تکانی تبدیل به یک چالش سختی می‌شود. اما پایان سال امسال با سالهای گذشته متفاوت است و شما می‌توانید از این فرصت پیش آمده، بیشترین استفاده را ببرید.

به جز تمیز شدن و آماده شدن خانه برای سال نو، تمیز کردن اساسی باعث می شود احساس کنید که به یک هدف خوبی دست پیدا کرده اید و در خانه خود آرامش بیشتری خواهید داشت.

کارهایی که می‌توانید برای خانه تکانی انجام دهید:

  • تمیز کردن شیشه‌ها
  • تمیز کردن کابینت‌ها و خارج کردن ظروف اضافه
  • مرتب کردن انبار
  • نظم دادن و بازیافت مواد غیرقابل استفاده
  • شستشوی فرش‌ها، پرده‌ها، پتو، ملافه و سایر لوازم خواب

تعمیر یک وسیله

تعمیر یک وسیله

حتماً‌ شما هم وسیله، لباس، کفش و یا هر چیز دیگری داشته‌اید که در گذشته خراب شده است و هنوز فرصت نکرده‌اید آن را اصلاح و تعمیر کنید. اکنون بهترین زمان اصلاح و تعمیر آن رسیده است.

اگر این خرابی یک مسئله جدی است، ممکن است بخواهید آن را به یک حرفه ای واگذار کنید و از وقت آزاد خود برای جستجوی و تماس با شخص استفاده کنید. اما اگر این کاری است که می توانید خودتان انجام دهید، شاید با یک جستجوی ساده در گوگل و یوتیوب بتوانید این کار را خودتان انجام دهید.

مثلاً‌ با یک جستجوی ساده و با آموزش‌های رایگان، ساده و آسان در اینترنت می‌توانید با یک چرخ خیاطی شلوار خود را کوتاه کنید و یا حتی کفش خود را تعمیر کنید.

ضدعفونی کردن خانه

قطعاً‌ یکی از کارهایی که باید انجام دهید، ضدعفونی کردن خانه است. روشهای ضدعفونی کردن خانه متعدد است. اما همین حالا دست به کار شوید و فضای خانه خود را از ویروس کرونا تمیز دور کنید!

شستشوی لباس‌های خاص و اتو

ممکن است شما هم مثل خیلی‌ها کلی لباس نشسته داشته باشید. اولین گام این است که این لباس‌ها را تفکیک کرده و اقلام قابل شستشو در ماشین را جدا کنید. اما بعضی اقلام مانند مانتو و شالهای مجلسی باید با دست شستشو شوند. پس بهتر است از این فرصت پیش آمده بهره برده و دست به کار شوید! حتی پیشنهاد می‌کنیم لباس‌هایی که نیاز به اتو دارند را اتو کنید.

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از اینکه بعد از این دوران خانه ماندن، همه چیز برای شما آماده و مهیا است و در اولین فرصت می‌توانید لباس مورد علاقه خود را به راحتی پوشیده و به جشن بروید!

خود مراقبتی

چگونه خود را سرگرم کنیم ؟ یک پاسخ ساده و راحت این است که تا می‌توانید به خودتان برسید. اما به جز کارهای روتین و ساده‌ مانند دوش گرفتن چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

مراقبت از بدن

این یک حقیقت است که در روزگار پرمشغله امروز، خیلی وقت‌ها ما از خودمان غافل می‌شویم و اجازه می دهیم نظافت شخصی مان کمرنگ شود.

در زنگی پرمشغله امروز، ما یک میلیون و یک کار داریم و فرصت کمی برای مراقبت از خود پیدا می‌کنیم. پس این روزها بهترین فرصت برای مراقبت از بدن خود است.

همین امروز، اصلاح ، موم انداختن، لایه برداری، مرطوب کردن و … هر کاری را که می خواهید انجام دهید یا باید انجام دهید را شروع کنید. این کار شما را توانمند می کند و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

ماسک صورت

ماسک صورت

ماسک صورت فقط مختص خانم‌ها نیست، آقایان، نوجوانان و حتی کودکان هم با انتخاب بهترین ماسک‌های مختص صورت خود می‌توانند از این فرصت به نفع خود بهره ببرند.

می‌توانید از ماسک‌های زیر برای هدف خاصی که مورد نیازتان است استفاده کنید:

چرت زدن روزانه

زندگی مدرن و پرمشغله امروزی، فرصت کمی برای خواب باکیفیت و کافی باقی می‌گذارد. اکثر جوانان امروز با کمبود خواب مواجه هستند. شما می‌توانید از این فرصت بهترین استفاده را ببرید و یک آرامش اساسی به بدن و ذهن خود بدهید.

مدیتیشن

شما بهترین فرصت برای انجام مدیتیشن و مراقبه را در اختیار دارید.

مدیتیشن به معنای واقعی وقت گذاشتن برای گوش دادن به ذهن و بدن شماست و ساکت کردن تمام فکرهایی است که در هر ثانیه هر روز به ذهن شما می رسد.

این می تواند برای هر کسی بسیار سودمند باشد ، اما به ویژه برای کسانی که زندگی پر استرس و سختی دارند و یا با چالش‌های جدی روبه رو هستند.

با یک جستجوی ساده در گوگل، ویدیوهای مراقبه را دانلود کرده و به راحتی در خانه انجام دهید. به همین منظور اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارند که از کافه بازار، اپ استور و گوگل پلی می‌توانید نصب کنید.

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

می‌توان گفت این ایام نیز مانند اوقات فراغت است. انواع کارها برای اوقات فراغت در تنهایی عبارتند از:

شروع یک دوره آنلاین

شروع یک دوره آنلاین

آیا مغز شما به تمرین نیاز دارد؟ انواع دوره های رایگان بصورت آنلاین وجود دارد که افق دید شما را گسترش می دهد و ذهن شما را به سمت دنیایی کاملاً جدید از دانش باز می کند.

از اوقات فراغت خود استفاده کنید تا یک دوره مورد علاقه خود را پیدا کنید و در عین حال که از آن هیجان زده اید ، مهارت جدیدی پیدا کنید!

یک زبان جدید بیاموزید

یادگیری زبان کاری نیست که بتوانید فقط در چند ساعت انجام دهید ، اما می توانید روشی را پیدا کنید که مناسب شما باشد و شروع به کار کنید.

متعهد شوید که مدت زمان مشخصی را برای یادگیری یک زبان جدید صرف کنید یا خاطره خود را که قبلاً با آن آشنا بوده اید ، تازه کند.

تماس با دوستان

آیا کسی وجود دارد که در شهر دیگری زندگی می کند و شما به سختی هم‌دیگر را می‌توانید ببینید، اما همیشه لبخندی بر لب شما می گذارد؟ با آنها تماس بگیرید. اگر اینترنت پرسرعت دارید، با واتس‌اپ هم می‌توانید تماس بگیرید تا هزینه کمتری داشته باشد.

مطمئن باشید با تماس با دوستانی که خیلی وقت است آنها را ندیده‌اید، هم روز خود را می‌سازید و هم روز خودتان. چرا که یک ساعت صحبت کردن مثل باد و برق برایتان خواهد گذشت.

کتاب بخوانید

همه ما این روزها وقت زیادی را صرف دیدن صفحه نمایش گوشی می کنیم و  از وقت خود استفاده مفید نمی‌بریم. در حالی که نصف همین زمان را می‌توان با کارهای مفید پر کرد.

در یک صندلی راحتی با یک فنجان چای در دست بنشینید و در دنیای دیگری محو شوید. چه یک کتاب مورد علاقه قدیمی باشد و چه یک ماجراجویی کاملاً جدید ، هیچ چیز به اندازه جذب شدن در یک کتاب خوب لذت بخش نیست.

اخبار را دنبال کنید

این روزها با این وضعیت جهانی، بسیار ساده است که از اخبار امتناع کنیم و از اطراف خود خبر نداشته باشیم. اما مهم است که به روز باشید و در جریان آنچه اتفاق می افتد باشید.

آنچه در هفته جاری اتفاق افتاده است را ببینید و یا در اطلاعات گذشته غرق شوید و در مورد وضعیتی که قبلاً کاملاً درک نکرده اید، اطلاعات خود را زیاد کنید.

انواع کارهای خلاقانه برای اوقات فراغت

چگونه خود را سرگرم کنیم ؟ به جز کارهایی که در بالا گفته شد، می‌توان کارهای خلاقانه دیگری نیز انجام داد که بسیار لذت بخش هستند.

نقاشی بکشید

نقاشی بکشید

نقاشی روشی فوق العاده برای سرگرم کردن خود برای چندین ساعت است. گزینه‌های زیادی هم برای نقاشی وجود دارد. نقاشی با آب‌رنگ، مدادرنگی، گواش و مداد شمعی فقط تعدادی از این روش‌هاست.

نقاشی های قدیمی خود را بیابید یا یک برگه سفید برداشته و دست به کار شوید.

کاردستی درست کنید

نقاشی تنها گزینه خلاقانه شما نیست! انواع کارهایی وجود دارد که می توانید با آن ساعتها مشغول شوید و از زمان خود لذت ببرید.

کارت تولد برای هدیه به دوستان خود را آماده کنید. لیوان شیشه‌ای خود را با لاک طراحی کنید و  حتی کارت پستال عید آماده کنید.

برای کاردستی درست کردن، نیازی نیست هزینه زیادی انجام دهید. تمام آن کمدها و کشوهای فراموش شده اتاقتان را جستجو کنید و ببینید چه موادی را می توانید بیابید. سپس برای الهام گرفتن و آموزش به اینترنت مراجعه کنید.

آشپزی کنید

یخچال، فریزر و کابینت‌های خود را جستجو کنید و سپس به کتابهای آشپزی گرد و غبار گرفته خود مراجعه کنید تا یک دستور العمل جدید هیجان انگیز را پیدا کنید و با موادی که در دستتان است یک خوراکی خوشمزه تهیه کنید!

شعر بنویسید

آیا شاعری توانمندی پنهان شما نیست؟ خوب، شما هرگز تا زمانی که سعی نکنید آنها از ذهن خود استفاده کنید به این قابلیت خود پی نخواهید برد.

یک تکه کاغذ و یک قلم بگیرید و ببینید که چه اتفاقی می افتد وقتی که چند ساعت وقت می گذارید تا اجازه دهید ذهن خلاق شما فعال شود.

داستان بنویسید

داستان بنویسید

ممکن است شما شعر نوشیتن را دوست نداشته باشید، اما این بدان معنا نیست که باید از نوشتن در کل خودداری کنید. بیرون ریختن افکار از ذهن و روی کاغذ آوردن آنها می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت تخیل و نویسندگی خود را ارتقا دهید.

یک قسمت خوب از زمانتان را فقط به نشستن و نوشتن اختصاص دهید. نگران گرامر یا سبک نباشید، فقط بنویسید.

در مورد گذشته، حال و آینده بنویسید. یا اصلاً در مورد خودتان ننویسید. یک داستان کوتاه بنویسید یا نامه ای را به کسی بنویسید ، خواه آنرا ارسال کنید یا نه.

خاطره بنویسید

اگر هنوز خاطره نوشتن را شروع نکرده‌اید، دست به کار شوید. خاطره نوشتن علاوه بر اینکه می‌تواند اوقات فراغت شما را پر کند، این خاطرات در آینده می‌تواند بسیار لذت بخش و نوستالژیک شود.

drsalamatآشپزی, سلامت4 سال پیش • dahio.com • 42



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها