نیو صدر: شیوع کروناویروس هفته‌های اخیر، مرض نژادپرستی را هم در ایران و سرتاسر جهان پخش کرده است؛ این روزها چینی‌ها به زامبی‌هایی حامل یک ویروس مرگبار تبدیل شده‌اند، که حتی نزدیک شدن به آن‌ها هم مرگبار است.

از زمان شیوع کرونا از ووهان در چین، تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند، افرادی که اکثر آن‌ها چینی هستند. همین موضوع باعث شده است تا در میان جوامع مختلف یک ترس از ارتباط با چینی‌ها به وجود بیاید ترسی که در فضای مجازی و خیابان‌ها حالا دیگر به نژادپرستی تبدیل شده است.

در فضای مجازی انواع شوخی‌ها با محتوای نژادپرستی نسبت با چشم بادامی‎‌ها انجام می‌شود و حتی ژاپنی‌ها با هشتگی به چینی‌ها گفته‌اند تا به کشورشان سفر نکنند.

وقتی نژادپرستی در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرد

در خیابان‌ها در سرتاسر کشورها چینی‌ها انگشت‌نما شده‌اند، سارا کیم خبرنگار فربز در نیویورک در این رابطه می‌نویسد:«اواسط این هفته، در اواخر روز به ایستگاه اتوبوس همیشگی‌ام رفتم، گروهی از مردان همانجا سر من فریاد زدند که “اگر نمی‌خواهی به ویروس کرونا مبتلا شوی به آن مرد ژاپنی نزدیک نشو!”»

حتی دانشگاه برکلی کالیفرنیا هم در پستی اینستاگرامی «بیگانه‌هراسی» را یکی از پیامدهای معمول پخش ویروس کرونا دانست، البته این دانشگاه بعدا این پیام را از روی صفحه‌اش در فضای مجازی پاک کرد و نسبت به این موضوع عذرخواهی کرد.این دانشگاه بیگانه‌هراسی یا زنوفوبیا را به این شکل تعریف کرده بود: «ترس از برقراری ارتباط با افراد آسیایی و از سویی ایجاد احساس درد وجدان نسبت به این عواطف.»

دیگر کشورها هم سرشار از رفتارهای ناشی از نژادپرستی‌ بودند، در کانادا گروهی نامه‌ای را امضا کرده‌اند تا دانشجویان این کشور در چین به کشورشان برنگردند، در بخشی از این نامه نوشته شده است: «این روند باید متوقف شود، با خوردن حیوانات وحشی اطرافیانتیان را آلوده نکنید، خودتان را قرنطینه کنید.»

حتی در کشورهای آسیایی شرقی مثل هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و ویتنام برخی مغازه‌ها ورود مشتری‌های چینی را ممنوع کرده‌اند.

نژادپرستی «بی‌حد و مرز» نسبت به چینی‌ها در ایران

این روند بیگانه‌هراسی در ایران هم وجود دارد؛ فرورتیش رضوانیه، روزنامه‌نگار ایرانی مرتبط با رسانه‌های چینی به خبرآنلاین می‌گوید: «من هم چین رفته‌ام، هم چینی ها را می‌شناسم هم همان شهری که این اتفاق در آن رخ داده است، حضور داشته‌ام، اما به عنوان یک ایرانی این روزها هنگام روبرو شدن با برخی رفتارها در ایران به شدت ناراحت می‌شوم، مردم ما با چینی‌ها مثل زامبی برخورد می‌کنند، مثلا اکانت اینستاگرام غیررسمی یک دانشگاه پستی به طنز گذاشته که در سینی سلف چینی سوسک قرار دارد. یک چینی با عصبانیت این تصویر را برای من فرستاد و عصبانی شده بودند، یا مثلا فیلمی از ترسیدن یک شخصیت کارتونی منتشر شده است و در زیر آن نوشته شده است؛ “من وقتی یک چینی می‌بینم.” این مدت با موارد این چنینی زیادی در فضای مجازی مواجه شدم.»

به طور کلی ۲ تا ۳ هزار فرد چینی در ایران زندگی‌ می‌کنند و تعداد گردشگران این کشور به ایران سالانه بیش از ده‌هزار نفر است و حالا این افراد با رفتارهای نژادپرستی مختلفی روبه‌رو شده‌اند؛ از انگشت‌نما شدنشان در خیابان، تا تاکسی‌هایی که آن‌ها را سوار نمی‌کنند و حرف‌های تندی که علیه فرهنگ آن‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود.

رضوانیه در این باره می‌گوید: «در دیگر کشورها هم نسبت به چینی‌ها رفتار نژادپرستانه انجام می‌شود اما این برخوردها در ایران حد و مرز ندارد، ما چینی‌ها را با تروریست‌ها و داعشی‌ها مقایسه می‌کنیم. وقتی هم مثلا من به کسی تذکری می‌دهم از من می‌پرسند چه ارتباطی با چینی‌ها دارم.»

او ادامه می‌دهد: «یک چینی ساکن تهران به من گفت که ایرانی‌ها در فضای مجازی این حرف‌ها را می‌زنند و در خیابان هم از آن‌ها دوری می‌کنند، ما در حال سوزاندن یک ملت بخاطر خورد و خوراک درصدی از آن‌ها هستیم، موضوعی که هنوز ارتباط آن با کرونا هم ثابت نشده است. آیا آن‌ها هم ضد غذاهای ما مثل کله‌پاچه چنین موجی ایجاد کرده‌اند؟»

رسانه‌های غربی؛ عامل ایجاد چینی حراسی

مسئولان چینی یکی از دلایل ایجاد چنین ترس و وحشتی در سرتاسر دنیا نسبت به کروناویروس را واکنش‌های ایالات متحده نسبت به شیوع این بیماری می‌دانند؛ آمریکا اولین کشوری بود که سفر چینی‌ها را ممنوع کرد. هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در این باره گفت: «اقدامات ایالات متحده آمریکا به جای کمک به بهبود اوضاع فقط منجر به ایجاد و شیوع ترس می‌شود.»

او ایالات متحده را به نفوذ به سازمان جهانی بهداشت متهم کرد و تصمیمات این سازمان‌ را حاصل فشارهای این کشور دانست.

رضوانیه در این باره می‌گوید: «با توجه به تجربه به وجود آمده در رابطه با ویروس سارس و ابولا رسانه‌های غربی خبرهایی منتشر کردند و به نوعی تفکر چین هراسی را ترویج دادند و رسانه‌های ما هم ناخواسته تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند. به نظر من ریشه اصلی این نوع برخوردها با چینی‌ها در رسانه‌های غربی است.»

#من_یک_ویروس_نیستم

بیگانه‌هراسی ناشی از شیوه کروناویروس باعث واکنش چینی‌ها در سرتاسر دنیا شده است، افرادی که این نوع رفتارها در شغلشان هم آن‌ها را با فشار روبرو کرده است؛ برای مثال در جنوب پاریس افراد از برخی مغازه‌ها که فروشنده آن‌ها چینی باشد خرید نمی‌کنند.

در واکنش به همین موضوع هم آسیایی‌های ساکن در فرانسه با ایجاد هشتگ #من_یک_ویروس_نیستم، اعتراضات خود را نسبت به این موضوع شروع کرده‌اند.برای مثال فردی در توییتر در این باره نوشته است: «چینی‌ها قربانی کروناویروس هستند! تاکنون ۳۶۱ جان از دست رفته است! شما خودتان ویروس نژادپرستی هستید.»

سان لی تان، یک چینی-فرانسوی در این باره می‌گوید: «نژادپرستی ضد آسیایی‌ها با سرعت بیشتری از ویروس‌ها پخش می‌شود.»

۴۷۲۳۷

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 30

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها