یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در کنترل فشارخون و پیشگیری از آرتروز موثر دانست.

به گزارش خورش غوره بادمجان یکی از غذاهای سنتی استان همدان و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، اسیدفولیک، روی (زینک)، سلنیوم، گوگرد، اسیدمالیک، اسیدفرمیک، امگا ۳ و غیره است.

برای بررسی خواص خورش غوره بادمجان و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مهم‌ترین خواص خورش غوره بادمجان

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص خورش غوره بادمجان گفت: این غذا به علت داشتن پروتئین بالا موجب تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود.

وی افزود: خورش غوره بادمجان حاوی آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 است که باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین مفید است، اما نباید در مصرف این غذا زیاده‌روی شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر یکی دیگر از خواص خورش غوره بادمجان است که می‌توان به آن اشاره کرد.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن کلسیم، منیزیم و فسفر، موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

وی گفت: مصرف این خورش به علت داشتن فیبر بالا، موجب عملکرد بهتر روده، هضم آسان تر غذا و رفع یبوست می‌شود.

عظمایی افزود: از دیگر خواص بی‌نظیر این خورش می‌توان به تقویت بینایی، طراوت و جوان سازی پوست و مو، کاهش قند و چربی خون و کنترل فشار خون اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: خورش غوره بادمجان به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.
مواد لازم خورش غوره بادمجان (۶ تا ۷ نفر)

-بادمجان ۶ عدد‌
-گوشت مرغ ۹۰۰ گرم‌
-غوره ۲ خوشه متوسط‌
-گوجه فرنگی ۶ عدد‌
-پیاز متوسط ۲ عدد‌
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم
طرز تهیه خورش غوره بادمجان

-برای تهیه این خورش ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنده و داخل آب نمک قرار می‌دهیم تا سولانین از آن خارج شود.
-سپس بادمجان‌ها را به صورت درسته و کامل سرخ می‌کنیم.
-پیاز‌ها را نگینی خرد کرده و در روغن دنبه یا کنجد تفت می‌دهیم.
-سپس گوشت مرغ و گوجه فرنگی خرد شده را اضافه می‌کنیم.
-نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه می‌کنیم.
-پس از آن که غذا کمی پخت، بادمجان و قوره را اضافه می‌کنیم.
-به مدت ۱۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا غذا بپزد و جابیفتد.
-پس از آن که خورش آماده شد با برنج یا نان سرو می‌شود.

باشگاه خبرنگاران

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 72



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها