یبوست، یکی از شایع‌ترین مشکلات روده‌ای است و با وجود شیوع آن، هنوز متخصصان علت اصلی ایجاد این مشکل و راه قطعی پیشگیری از آن را کشف نکرده‌اند. به گفته آنها، دامنه وسیعی از مشکلات جسمی و روانی، باعث ایجاد یبوست می‌شوند و اگر نتوانید دلیل مبتلا شدنتان به این مشکل را پیدا کرده و آن را مهار کنید، احتمال ابتلایتان به سرطان یا حتی اختلالات خلقی بیشتر می‌شود.

باید هر روز توالت بروم؟

قانون کلی‌ در مورد تعداد دفعاتی که باید روده‌هایتان را تخلیه کنید وجود ندارد. بعضی از افراد ممکن است سه بار در روز، به این کار نیاز داشته باشند و بعضی دیگر ممکن است هر سه روز یکبار، نیازمند تخلیه روده‌ها باشند. بنابراین، آنچه در مورد سلامت روده‌ها و فعالیت به‌هنجار آنها باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد دفعات مراجعه به توالت نیست، بلکه مشاهده تغییرات ناگهانی و قابل‌توجه در عملکرد آنهاست.
سن، میزان فعالیت، ساختار بدن و رژیم غذایی شما، در تعداد دفعات دفع تاثیرگذارند و بسته به آنها، ممکن است هر روز یا سه‌بار در هفته، نیازمند خالی کردن روده‌هایتان باشید.



کم‌تحرکی، روده‌های شما را تنبل و از توان‌شان برای دفع کم می‌کند. از طرف دیگر، در صورتی که فیبر و سبزیجات برگ‌سبز در رژیم غذایی‌تان جایی نداشته باشند و به اندازه‌کافی مایعات ننوشید، بعید نیست که دچار یبوست شوید. یبوست ناشی از کم‌تحرکی یا رژیم غذایی خاص، مشکلی موقتی است که با برطرف کردن عوامل گفته شده، از میان می‌رود. اما اگر شما به یبوست مزمن دچار هستید که با وجود خوردن سبزیجات فراوان و نان سبوس‌دار و همچنین ساعت‌ها پیاده‌روی کردن در روز، از میان نمی‌رود، باید احتمالات دیگر را در نظر بگیرید. ابتلا به بیماری‌هایی چون سندرم روده تحریک پذیر، سرطان روده بزرگ، دیابت، پارکینسون، مولتیپل اسکلروز، افسردگی یا کم‌کاری غده تیروئید، می‌تواند زمینه را برای دچار شدن به یبوست مزمن فراهم کند و درصورتی که بیماری اصلی را درمان کنید، وضعیت روده‌هایتان هم متعادل‌تر می‌شود.

چه کسانی بیشتر یبوست می‌گیرند؟

کودکان شیرخواری که به جای شیر مادر، از شیرخشک تغذیه می‌کنند، بیشتر دچار یبوست می‌شود. اما با وارد شدن کودکان به مدرسه هم، احتمال دچار شدن آنها به یبوست بالا می‌رود. چراکه در ساعات حضور از مدرسه، بچه از بیان نیازشان به مراجعه به توالت خودداری می‌کنند و بخاطر خجالت کشیدن از این موضوع، تا آنجا که می‌توانند با منقبض کردن روده‌ها، توالت رفتن را به تاخیر می‌اندازند. تاخیر در تخلیه روده‌ها، زمینه‌ساز یبوست می‌شود و بی‌توجهی به یک نیاز ساده را، به مشکلی جدی تبدیل می‌کند.
سالمندان، گروه دیگری هستند که به دلیل کم شدن فعالیت روده‌ها و البته کم تحرک بودن، دچار یبوست می‌شوند و افرادی که از مواد مخدر، داروهای مدر، مکمل‌های آهن، آنتی‌اسیدها، داروهای کنترل فشار خون، داروهای ضد تشنج و داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند هم در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.


ملین‌ها برای روده ضرر دارند؟

اغلب افراد، تصور می‌کنند که نباید به قیمت استفاده از ملین‌ها، روده‌هایشان را به فعالیت وادار کنند. اما واقعیت این است که اگر بدن شما به استفاده از داروهای ملین نیاز داشته باشد، مصرف آنها نمی‌تواند برایتان دردسرساز شود. اگر در صورت استفاده از داروهای ملین، احساس می‌کنید فعالیت روده‌هایتان بهتر و به‌هنجارتر شده است، حتما سراغ این داروها بروید. نگران نباشید! روده‌های شما به استفاده از این داروها عادت نمی‌کنند و به آنها معتاد نمی‌شوید؛ به شرط آنکه تنها در صورت کم بودن فعالیت روده‌ها سراغ داروهای ملین بروید و نه به‌دلیل جلوگیری از جذب غذا و کاهش وزن.

چطور باید مشکلم را با پزشک در میان بگذارم؟

بسیاری از افراد، سال‌ها با مشکلات گوارشی‌شان زندگی می‌کنند و به دلیل هراس از مورد قضاوت قرار گرفتن، آنها را با پزشک در میان نمی‌گذارند. اما واقعیت این است که بوی بد ناشی از نفخ یا ابتلا به اسهال و یبوست، گرچه برای شما یا آدم‌های اطرافتان آزار دهنده است، برای پزشکان یک مبحث علمی قابل توجه و یک بیماری نیازمند درمان است. پس بدون خجالت آنها را با متخصصان در میان بگذارید و اگر بیشتر از ۵۰ سال دارید، انجام تست‌های غربالگری سرطان روده را هم فراموش نکنید. با انجام این تست‌ها، می‌توانید مشکلات احتمالی را قبل از مزمن، پیچیده و دردسرساز شدن شناسایی کنید و با درمانی ساده و کم‌هزینه، آنها را از میان بردارید.

نی نی سایت

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 106



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها