دوران بارداری با سختی ها و مشکلات زیادی همراه است که یکی از آنها ورم کردن پای مادران باردار است. در ابتدا شما را با علت این ورم آشنا می کنیم و در ادامه مواردی را متذکر می شویم که با رعایت آنها ورم پاهایتان کمتر می شود.

در دوران بارداری بدن تقریبا ۵۰ درصد بیشتر خون و مایعات بدن را برای پاسخگویی به نیازهای جنین در حال رشد تولید می کند. تورم بخشی طبیعی بارداری است که توسط این خون و مایع اضافی ایجاد می شود. تورم طبیعی، که همچنین ادم نامیده می شود، در دست، صورت، پاها و مچ پا تجربه می شود. این چرخش اضافی مایع برای تسکین بدن لازم است و امکان رشد نوزاد را فراهم می کند. مایع اضافی به آماده سازی مفصل لگن و بافت ها برای زایمان کمک می کند. مایعات اضافی تقریبا ۲۵ درصد وزن زنان را در دوران بارداری افزایش می دهد.

علت ورم پاها در دوران بارداری

ورم پاها یکی از شایع ترین مشکلات زنان در دوران بارداری است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر تورم به همراه  افزایش فشار خون باشد، باید آن را جدی بگیرید. اگر ورم به دست ها و صورت نیز سرایت کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که می دانید رحم در داخل لگن قرار گرفته است. سیاهرگ و رگ‌هایی که خون را از پا به قلب هدایت می­کنند، از رحم به سمت بالا در حرکت هستند. از هفته بیستم بارداری فشار فیزیکی زیاد می­شود و فشار مکانیکی رحم روی عروق است.

در دوران بارداری ۲ لیتر خون اضافه در عروق وجود دارد که همین امر باعث گشادتر شدن عروق می شود و سنگینی رحم روی این عروق گشاد شده فشار وارد می کند. همین حالت باعث ایجاد ادم (تجمع مایعات میان بافتی) در پاها می شود. این حالت از هفته بیستم بارداری  تا بیست و ششم بارداری  بروز می کند.

افرادی که سابقه واریس دارند، افرادی که وزن‌شان در بارداری زیاد بالا رفته و افرادی که در سنین بالا باردار می­شوند خطر نارسایی عروق و سیاهرگ‌های برگرداننده خون به قلب را دارند. اگر خانم باردار به واریس مبتلا باشد، در دوران بارداری واریس تشدید می شود.

تورم پا چه زمانی در بارداری رخ می دهد؟

تورم در هر مرحله از دوران بارداری تجربه می شود، اما معمولا در ماه پنجم دیده می شود و در سه ماهه سوم می تواند افزایش یابد. عوامل زیر نیز ممکن است بر تورم تاثیرگذار باشند:

  •  حرارت تابستان
  •  ایستادن طولانی مدت
  •  فعالیت طولانی
  •  رژیم غذایی کم پتاسیم
  •  مصرف زیاد کافئین
  •  مصرف زیاد سدیم

تورم ناگهانی در طول بارداری انتظار می رود؛ با این حال، اگر تورم ناگهانی را در دستان و صورت خود تجربه کنید، می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد. بهتر است در مورد هر گونه تورم ناگهانی با پزشک خود تماس بگیرید.

توصیه هایی برای کاهش ورم پا در دوران بارداری

کاهش ورم پا در بارداری

   ۱- مصرف نمک را کاهش دهید.

   ۲- در طول دوران بارداری از جوراب واریس استفاده کنید.

   ۳- حتماً پیاده روی کنید.

   ۴- سعی کنید در دوران بارداری زیاد وزن اضافه نکنید تا دچار اضافه وزن نشوید. 

   ۵- خانم های باردار، چه کارمند و چه خانه دار نباید بیش از ۴۵ دقیقه به حالت نشسته باشید.

   ۶- روی انگشتان پا راه بروید.

   ۷- کفش پاشنه ۳ سانت بپوشید.

   ۸- تا جایی که می توانید مایعات مصرف کنید.

   ۹- از آویزان نگه داشتن پا به مدت طولانی خودداری کنید.

   ۱۰- در هنگام استراحت، پاها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید.

   ۱۱- از پوشیدن جوراب های تنگ و غیر نخی خودداری کنید.

اگر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم را رعایت کنید، ورم پاهای شما کمتر خواهد شد.

چه کاری می توانید برای درمان تورم در حین بارداری انجام دهید؟

تورم ممکن است با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز و اجتناب از کافئین کاهش یابد. در اینجا برخی نکات مفید دیگر برای مدیریت تورم در حین بارداری وجود دارد:

  •  از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.
  •  هنگامی که هوا گرم است، زمان کمتری بیرون باشید.
  •  در هنگام استراحت پاهای خود را بالا قرار دهید.
  •  کفش های راحت بپوش، از پوشیدن کفش پاشنه بلند اجتناب کنید.
  •  لباس تنگ یا جوراب شلواری بپوشید.
  •  از لباس هایی که در اطراف مچ دست یا مچ پا تنگ هستند، اجتناب کنید.
  •  در استخر استراحت یا شنا کنید. 
  •  از کمپرس های سرد در مناطق متورم استفاده کنید.
  • آب بنوشید. آب به کاهش احتباس آب کمک می کند.
  •  مصرف سدیم (نمک) را کاهش دهید و از اضافه کردن نمک اضافی به غذا جلوگیری کنید.

 americanpregnancy.org

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 253



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها