بیخوابی از معضلاتی است که با تکرار آن، انسان دچار بیماری های فراوانی می شود. با بی خوابی تمرکز خود را در طول روز از دست می دهید و متابولیسم بدن مختل می شود. از اختلال در سیستم ایمنی بدن گرفته تا بیماری های روانی و جسمی که به مرور در بدن ظاهر می شود. برخی عقیده دارند که با مصرف داروی خواب آور از شر بی خوابی خلاص شد اما در این مقاله می خواهیم به شما روش درمان بیخوابی بدون دارو را پیشنهاد بدهیم. بهتر است ابتدا با علت بی خوابی آشنا شوید تا بتوانید روش های درمانی موثر آن را بیاموزید.

درمان خواب

علت بی خوابی چیست؟

بی خوابی از عوامل زیادی نشات می گیرد که با کنترل برخی از آنها می توان مشکل را حل کرد و به درمان بیخوابی رسید. برخی عوامل نیز بدون مراجعه به دکتر قابل درمان نیست. برای آن که با عوامل مختلف در ایجاد بی خوابی آشنا شوید در زیر بصورت مختصر به آنها اشاره می کنیم.

  • استرس و فشار کاری و محیطی

در محیط کار یا منزل خود اگر مواردی باشد که باعث استرس شما شود، خواب شما را نیز تحت شعاع قرار می دهد. با استرس و اضطراب نمی توان خواب درستی را تجربه کرد و به همین دلیل دچار بی خوابی می شویم. مغز در این حالت مدام مشکلات را پردازش می کند. برای درمان بیخوابی ناشی از استرس باید عوامل ایجاد آن را مرتفع کرد.

  • افسردگی مزمن

برخی از افراد که افسرده هستند مدام خوابند. شاید گمان عموم این باشد که چنین فردی نباید بی خواب باشد اما کاملا موضوع برعکس است. کسی که افسرده است و مدام در اتاق خود تنهاست یا بیشتر مواقع در رختخواب دیده می شود در واقع خواب راحتی ندارد. این شخص مدام ذهنش درگیر مساله ای است که او را فرسوده کرده و انسان فرسوده نمی تواند درست بخوابد. وقتی کسی نتواند درست بخوابد مدام دچار کمبود خواب است و باید درمان شود. از طرفی بی خوابی خود باعث افسردگی می شود. اگر به پزشک مراجعه شود دلیل بی خوابی و افسردگی کشف و رفع می شود.

  • اثرات داروها

اگر شخصی به دلیل مصرف دارو دچار بی خوابی شده باشد پس از تمام شدن دوران نقاهت و قطع آن دارو، خوابش به حالت عادی بر می گردد. با این حال برخی داروها اثرات جانبی بر بدن ایجاد می کنند. باید با پزشک معالج در مورد این داروها صحبت شود تا اگر اثر بی خوابی بعد از دوران مصرف دارو برطرف نشد از یک دارو برای درمان عوارض داروی قبلی استفاده شود.

  • وجود درد در بدن

گاهی برخی دردها در بدن اجازه نمی دهد فرد خواب راحتی داشته باشد. مثلا رفلاکس معده یا آرتروز که اجازه نمی دهد فرد خواب سالمی را تجربه کند. این دردها به مرور باعث تاثیر گذاری در روند خواب و بیدار کردن فرد شده و در نهایت ایشان دچار کمبود خواب می شود. برای درمان چنین دردهایی باید به متخصص آن مراجعه کرد.

  • اختلالات خواب

شایع ترین نوع بی خوابی مزمن مربوط به بیماری هایی است که در بدن وجود دارد اما شخص از آن خبر ندارد. مثلا خروپف یا آپنه که دلیل آن انسداد مجاری تنفسی است. خروپف در سنین کودکی یا بالا شایع است چرا که کودک هنوز مجاری تنفسی اش کاملا تشکیل نشده و در افراد سن بالا عضلات کامل شل می شود. اما اگر بصورت غیر عادی خروپف کنید نشان از مشکل در مجاری تنفسی شماست.

بی خوابی

اختلالات خواب و روش های درمانی بدون دارو در بی خوابی

اختلالاتی مثل خروپف، آپنه خواب، ناهنجاری های خواب و تغییر ریتم شبانه روزی خواب می تواند باعث بی خوابی شود. برای آن که بتوان این موارد را مرتفع کردن نیاز است به یک دکتر متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. این پزشک می تواند با معاینه شما مشکل اصلی تان در خواب را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد.

  • آپنه خواب

آپنه خواب به انسداد مجاری تنفسی انسان می گویند که باعث می شود تا تنفس برای مدتی قطع شود. در چنین حالتی مغز دستور بیدار شدن می دهد و انسان بیدار می شود. گاهی این بیداری به حدی است که فرد متوجه آن نمی شود اما همین عمل چند بار در شب تکرار شده و در طول روز انسان دچار خواب آلودگی و عدم تمرکز است. برای درمان آپنه خواب بهترین روش استفاده از دیوایس دهانی می باشد.

دیوایس دهانی وسیله ای است که موقع خواب عمل تنفس فرد را آسان می کند. بهترین مرکز ارائه دهنده خدمات دیوایس دهانی، کلینیک خواب اورا اسلیپ می باشد که تحت نظر دکتر فریبا معینی پور فعالیت می کند.

  • خروپف

خروپف صدایی است که از دهان انسان در خواب خارج می شود. این خرخر کردن نزدیکان فرد را اذیت می کنند و گاها خود فرد نیز از این صدا می ترسد. علت خروپف همان شل شدن عضلات کام است که برای درمان آن نیز استفاده از دیوایس دهانی بهترین پینشهاد است. زیرا این دستگاه با قرارگیری در مسیر تنفسی و دهان فرد تنفس و ریتم آن را کنترل می کند.

  • کابوس یا ناهنجاری های خواب

برخی اختلالات مثل کابوس در خواب نیز باعث بی خوابی می شود. در واقع کسی که می خوابد اگر مدام بخاطر ترس یا مشکل دیگری از خواب بپرد دیگر خواب کافی و سالمی نخواهد داشت. کمبود خواب در روز یا حتی به خواب نرفتن در شب می تواند به دلیل چنین ناهنجاری هایی باشد. برای حل این مشکل باید یک محیط آرام با نور کم و ساکت برای خواب فراهم نمود. استفاده از دمنوش های آرامش بخش مثل بابونه یا اسطوخودوس می تواند خواب ما را آرام نماید.

  • ریتم شبانه روزی خواب

تغییر در ریتم و برنامه شبانه روزی خواب نیز یکی از دلایل بی خوابی است. اگر شما در طول روز بخوابید، در شب دچار مشکل بی خوابی می شوید. همچنین اگر به مکان دوری سفر کنید و برنامه خواب شما بهم بریزد نیز باید بدانید که این ریتم شما را دچار کمبود خواب می کند. برای همین سعی کنید در طول روز نخوابید و در شب نیز برنامه منظم خواب داشته باشید.

کلام آخر

برای آن که بتوان بی خوابی را بدون دارو درمان کرد شناخت علل ایجاد آن بسیار مهم است. خروپف و آپنه خواب از شایع ترین مواردی است که باعث بی خوابی می شود اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید شناخت. در بیشتر مواقع انسان نمی تواند خودش مشکل بی خوابی را بیابد و بهتر است تا به یک پزشک متخصص مراجعه کند. درمان اختلالات خواب به خصوص درمان خواب سنگین که نشان از یک مشکل اصلی در انسان دارد، بدون کمک پزشک امکان پذیر نیست. در مرکز درمان خواب اورا اسلیپ می توانید توسط بهترین پزشکان حوزه خواب ویزیت و معاینه شوید. همچنین تمامی روش های درمانی در این کلینیک با متد روز دنیا ارائه می شود که بیشتر آنها بدون دارو و عوارض می باشد.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت2 سال پیش • dahio.com • 18

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها