ان‌اف‌تی‌ها از دسته توکن‌های غیرقابل تعویض و اختصاصی رمز ارزها هستند. آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های متنوعی در منحصربه‌فرد و خاص کردن ارزهای دیجیتالی استفاده شوند.

کاربرد NFT بسیار جذاب است، به‌عنوان‌مثال اگر اثری را در فتوشاپ خلق کرده باشید و قصد فروش آن را داشته باشید، پس از خرید توسط دیگران، آن‌ها می‌توانند نسخهٔ خریداری‌شده را در سیستم خود داشته باشند و در اختیار بقیه هم قرار دهند و هیچ حق مالکیتی هم به شما پرداخت نشود. برای جلوگیری از این پیشامد، می‌توانید آثار خود را به ان‌اف‌تی تبدیل کنید و سپس آن‌ها را به فروش برسانید، در این صورت حق مالکیت شما به‌راحتی حفظ خواهد شد.

آشنایی با توکن غیرقابل معاوضه

ابتدا باید با مفهوم تعویض‌پذیری آشنا شوید تا بتوانید ماهیت ان‌اف‌تی را به‌درستی درک کنید. تعویض‌پذیری یعنی امکان معاوضه یک دارایی یا ارز با همان ارزش وجود داشته باشد و قابلیت بخش‌پذیری به قسمت‌های کوچک‌تری از آن نیز امکان‌پذیر باشد.

حال باید برسیم به مفهوم NFT که یک توکن غیرقابل معاوضه بوده و اختصاری از عبارت Non Fungible Token است. درواقع ان‌اف‌تی نوعی ارز دیجیتالی رمزگذاری‌شده است که توانایی صدور سند مالکیت و حفظ مالکیت آثار دیجیتالی را در فضای بلاکچین دارد. آن‌ها در ابتدای کار، روی پایه استاندارد شبکه ERC721 بودند که استانداردی با مشابهت ERC20 بود و به‌عنوان توکن‌های خاص اتریوم شناخته می‌شدند. امروزه ان‌اف‌تی‌ها روی بستر بلاکچین‌های دیگری هم توسعه پیداکرده‌اند.

اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها در بازی‌های دنیای متاورس و بازی‌های کارتی است و از آن‌ها برای تعریف دارایی‌ها در انواع بازی استفاده می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها، منحصربه‌فرد بودنشان است و حفظ مالکیت نیز جزو ویژگی‌های خاصشان است. یکی از بازارهای NFT، آینده‌نگر، دسنترالند است که بر مبنای متاورس فعالیت می‌کند. این پلتفرم بین کاربران بسیار محبوب است و در حال حرکت به سمت تبدیل‌شدن به بهترین بستر رمز ارزی متاورسی است.

ماهیت NFT و توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

توکن غیرقابل معاوضه ان‌اف‌تی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

ویژگی‌های اصلی که این توکن دارد، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ان‌اف‌تی غیرقابل تعویض است

قابلیت اصلی ان‌اف‌تی غیرقابل تعویض بودن آن‌هاست، زیرا امکان معاوضه با دارایی همانند خود را ندارند و در این صورت یک دارایی منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آیند.

کمیاب هستند

افرادی که توسعه‌دهندهٔ توکن‌های ان‌اف‌تی هستند، توانایی تولید آن‌ها را در مقیاس بالا دارند، اما ترجیح داده‌اند تا ان‌اف‌تی‌ها را در تعداد بسیار محدود و نادر تولید کنند تا خاصیت منحصربه‌فرد بودن آن‌ها حفظ شود.

غیرقابل تقسیم هستند

این ان‌اف‌تی‌ها به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم نمی‌شوند و کاملاً خلاف ارزهای دیجیتالی عمل می‌کنند، یعنی آن‌که قابلیت بخش‌پذیری دارند و بنابراین یکپارچه می‌مانند.

منحصربه‌فرد هستند

توکن غیرقابل معاوضهٔ ان‌اف‌تی اطلاعاتی ثبت‌شده دارند و قابل تعویض نیستند که همان تائید اصالت و گواهی اصالت اثر است.

NFTها چه مزایایی دارند؟

در این قسمت به تعریف برخی مزایای مهم این توکن ‌های غیرقابل معاوضه می‌پردازیم:

داشتن قابلیت انتقال

توکن‌های ان‌اف‌تی را می‌توان تنها در بازارهای خاصی خرید و فروش کرد و در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود ندارند و قیمت آن‌ها نیز کاملاً براساس منحصربه‌فرد و خاص بودنشان محاسبه می‌شود.

حفظ حق مالکیت

پس‌ از این‌که اطلاعات در بستر بلاک‌های بلاکچین ثبت می‌شوند، قابلیت حذف یا تغییر را ندارند، اطلاعات ان‌اف‌تی هم روی بلاکچین‎ها ثبت می‌شوند، بنابراین به‌هیچ‌عنوان داده‌های اولیهٔ آن‌ها تغییر داده نمی‌شود و برای همیشه حقوق مالک ابتدایی و اصلی آن محفوظ می‌ماند.

داشتن اعتبار

در فضای بلاکچین تقلب و جعل امکان‌پذیر نیست و ان‌اف‌تی‌ها نیز در همین بستر فعالیت خود را انجام می‌دهند. با توجه به این نکته می‌توان همیشه به اصالت آن‌ها اطمینان داشت و با خیال راحت به فعالیت خود ادامه داد.

معاملات NFT

در سال‌های اخیر بازارهای توکن غیرقابل معاوضه بسیار داغ و معروف شده‌است و افراد دنبال به‌دست آوردن سود از طریق ان‌اف‌تی‌ها هستند. برای خریدوفروش ان‌اف‌تی‌ها، سایت‌های متنوعی وجود دارند و در حال حاضر نیز سایت OpenSea یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آن‌هاست. در پلتفرم اپن‌سی، سیستمی با نام Lazy Minting تعبیه شده‌است که امکان ساخت ان‌اف‌تی را بدون متحمل شدن هیچ هزینه‌ای روی اتریوم فراهم می‌سازد. این پلتفرم طیف بزرگی از انواع ان‌اف‌تی را به کاربران ارائه می‌دهد که مهم‌ترین مزیت این وب‌سایت است. به‌راحتی می‌توان در این سایت ثبت‌نام کرد و کیف پول متاماسک را به آن متصل کرد. سایت‌های دیگری نیز برای معاملهٔ ان‌اف‌تی وجود دارند:

  • TofuNft
  • Rarible
  • SuperRare
  • Foundation
  • BakerySwap
  • AtomicMarket

آیندهٔ ان‌اف‌تی به کدام سمت است؟

تصمیم توسعه‌دهندگان ان‌اف‌تی، بر کمیاب بودن آن‌هاست و در حال حاضر با سرعت کمی در حال رشد و توسعه است. استفاده از توکن‌های غیرقابل معاوضهٔ ان‌اف‌تی هزینه‌های بالایی دارد و مخاطبان آن تلاش می‌کنند تا از فناوری‌های سطح پایین‌تری استفاده کنند و افراد زیاد به سراغ آن‌ها نروند. اما در یک سال اخیر، متاورس پیشرفت زیادی کرده و سازمان‌های زیادی هم در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بنابراین بسیاری از فعالان حوزهٔ ارزهای دیجیتال، به‌سمت سرمایه‌گذاری روی این توکن پیشرفته‌اند که سبب رشد آن خواهد شد.

ماهیت NFT و توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

کلام پایانی

توکن NFT امروزه بازاری داغ پیدا کرده‌است و افراد زیادی به‌سمت آن روی آورده‌اند، اما توسعه‌دهندگان آن تأکید بر نایاب بودن آن‌ها دارند. توسعه‌دهندگان امکان تولید انبوه ان‌اف‌تی را دارند، اما می‌خواهند با تولید اندک روی منحصربه‌فرد بودن آن‌ها تأکید بیشتری داشته باشند. توکن NFT غیرقابل معاوضه و غیرقابل بخش‌پذیری به قسمت‌های کوچک‌تر است که خود می‌تواند یک مزیت مهم باشد. در یک سال اخیر، متاورس پیشرفت بسیاری کرده‌است و ان‌اف‌تی را نیز به دنبال خود توسعهٔ زیادی داده‌است.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 1 سال پیش • dahio.com • 0

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها