به گزارش خبرآنلاین، اسماعیل حیدرپور_ چوگان از ورزش های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده ‌است. این رشته به دلیل رواج در میان بزرگان به بازی بزرگان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. باتوجه به اینکه این ورزش ریشه و پیشینه ایرانی دارد و به نام ایران در جهان به ثبت رسیده است مورد تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد ورزش کشور می باشد. نزدیک به شش ماه از انتخاب رئیس جدید این فدراسیون می گذرد و باوجود برگزاری مسابقات مختلف طی این مدت برخی از منتقدان رئیس جدید فدراسیون نقدهایی به عملکرد وی در عدم انتخاب دبیر فدراسیون و همچنین انتخاب نایب رئیسی که بااین ورزش آشنایی کامل ندارد و…. در همین ارتباط و برای پیگیری موضوع، گفت و گوی مفصلی با ابراهیم نوزایی، رئیس فدراسیون چوگان داشتیم که او به تمامی سوالات و نقدهای منتقدان پاسخ های صریحی داد. این گفت و گو را بخوانید:

ابتدا در مورد عملکرد فدراسیون در زمان مدیریتان صحبت کنید:

 حدود شش ماه است که سکان هدایت این فدراسیون را برعهده گرفتیم. به نظرم بنده رشته چوگان و فدراسیون چوگان با تمام رشته های ورزشی و فدراسیون ها متفاوت است. در این ورزش از چوب چوگان تا نحوه بازی این ورزش و تهیه اسب های مناسب سیستم و روش خاص خود را دارد. یک چوگان باز باید چهار اصل اساسی را رعایت کند و سپس به زمین بازی بیاید و به ورزش بپردازد.

در مدت مسئولیت بنده باوجود تمام مشکلات، حدود هفت تا هشت مسابقه چوگان قوی برگزار کردیم که شامل جام کشوری، جام الوکاپ، جام دکوکاپ، جام قهرمانی بانوان، جام ارتش و چند جام دیگر بود. البته در نظر داشته باشید که برگزاری یک جام چوگان، شرایط خاص خود را دارد و به همین راحتی نیست.

 در مورد برنامه های درون سازمانی هم توضیح دهید:

ما برنامه های آموزشی زیادی داشتیم و در سطح هیات های استان ها نیز اقدامات تاثیرگذاری را در دستور کار قرار دادیم. البته در این مسیر انتقادات زیادی هم به عملکرد ما می شود که برای ما مهم نیست زیرا ما برای رضای فرد خاصی کار نمی کنیم. در ورزش چوگان اگر کسی عشق و علاقه به این ورزش نداشته باشد هیچگاه وقت خود را صرف انجام این ورزش نمی کند. اما ما برای توسعه ورزش چوگان راه زیادی را در پیش داریم و باید همت کنیم و وقت بگذاریم و از پتانسیل افراد استفاده کنیم تا این ورزش را توسعه دهیم.

چوگان در سطح بین المللی چه جایگاهی دارد؟

 جایگاه بالا و مطلوبی دارد. البته از زمانی که این ورزش توسط ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسید، دیدگاه و انتظار جامعه بین المللی از ایران در این ورزش بسیار بالا رفته است و باید کاری کنیم که از اعتبار چوگان ایران در سطح بین المللی دفاع کنیم و این موضوع نیاز به زمان دارد. ما تا ۱۵ سال پیش اصلا ورزشی به نام چوگان نداشتیم ولی بالاخره یک فردی این ورزش را به ثبت رسانده و با گذشت زمان مدیریت آن به ما رسیده و باید از آن حفاظت کنیم.

چه فردی پایه گذار ورزش چوگان بوده است؟

مهندس حمزه ایلخانی زاده که بانی و موسس این ورزش بوده و با تلاش های ایشان بود که ورزش چوگان به جهانیان معرفی شد و در وزارت ورزش نیز همه مسئولان به این موضوع اذعان دارند و کسی تلاش های ایلخانی زاده را منکر نمی شود. ما قبل از حضور مهندس ایلخانی زاده چوگان داشتیم ولی کسی این ورزش را نمی شناخت ولی با تلاش های ایشان حالا ما هفت زمین استاندارد و بسیار مطلوب چوگان داریم. حدود ۸۰ اسب مخصوص ورزش چوگان را با هزینه شخصی خود برای اهالی این ورزش تهیه کرد. ایشان حالا به عنوان سفیر ورزش چوگان و عضو فدراسیون جهانی است ولی در کشور ما هر زمانی اسم چوگان به میان می آید همه ذهن ها به طرف اقدامات مهندس ایلخوان زاده معطوف می شود.

اما انتقادهای زیادی هم از عملکرد فدراسیون چوگان می شود:

هر فردی که معتقد است می تواند فدراسیون را بهتر اداره کند می تواند تشریف بیاورد تا ما مسئولیت را به او تقدیم کنیم. درست نیست که بی جهت انتقاد شود. این ورزش و این فدراسیون متعلق به فرد خاصی نیست و به ۸۰میلیون ایرانی تعلق دارد. هر فردی که برای چوگان کوچکترین قدمی بردارد ما دست بوس او خواهیم بود. ما باید از چوگان به عنوان یک فرهنگ یاد کنیم نه یک ورزش!

بزرگتری وظیفه فدراسیون چوگان چیست؟

 شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از مردم کشور ما اطلاعی از ورزش چوگان و نحوه برگزاری این ورزش ندارند و ما در فدراسیون چوگان کار سختی برعهده داریم تا این ورزش را به همگان بشناسانیم تا بدانند که این ورزش بومی محلی و کاملا ایرانی چگونه برگزار می شود. ابتدا باید چوگان را با کمک رسانه ها به جامعه خودمان معرفی کنیم و سپس در جامعه بین المللی انتظار استقبال از این ورزش را داشته باشیم.

یک انتقادی که به فدراسیون چوگان می شود در مورد انتخاب آقای زندی به عنوان نایب رئیس فدراسیون است که گفته می شود تخصصی در ورزش های اسبی به ویژه چوگان ندارد:

 بله، آقای زندی به عنوان نایب رئیس انتخاب و مورد تایید وزارت ورزش قرار گرفت و حکم ایشان هم امضا شده است. درست است که ایشان تخصص چوگانی ندارد ولی سال های سال در ورزش فعالیت کرده است. البته بنده به کلیه اعضای فدراسیون هشدار داده ام که باید سوارکاری و بازی چوگان را یاد بگیرند وگرنه جایی در این فدراسیون ندارند.

در مورد شخص شما هم انتقادی مطرح است که گفته می شود شما بازنشسته هستید. درست است؟

 بله. بنده بازنشسته هستم. بعد از اینکه اعلام شد که بازنشسته نمی توانند در پست های مدیریتی دولتی حضور داشته باشند، استثنایی هم برای جانبازان ۵۰درصد به بالا قرار داده شد. اما اگر کسی معتقد است که طبق قانون حضور ما در این سمت مشکل دارد، بنده همین فردا مسئولیت را به فرد دیگری تقدیم می کنم.

در مورد مدرک تحصیلی و ۵سال سابقه مدیریت نیز توضیح دهید؟

بنده ۵سال در این فدراسیون حضور داشتم. که البته بیشتر از ۵سال می شود و در مورد مدرک تحصیلی هم با داشتن جانبازی، مدرک تحصیلی ارتقا پیدا می کند. بطور مثال اگر لیسانس داشته باشیم به فوق لیسانس ارتقا می یابد و این موضوع نکته ای است که برای جانبازان لحاظ می شود.

اینکه گفته می شود مدرک شما فوق دیپلم است، صحت دارد؟

 بله، با جانبازی به لیسانس ارتقا پیدا می کند. بنده شبانه روز خواب ندارم تا بتوانم خدمتی به این ورزش کنم. من در فدراسیون نه دنبال پست و مقام هستم و نه دنبال میز، علاوه بر اینکه حقوقی هم دریافت نمی کنم، گاهی از جیب هم خرج می کنم و امیدواریم خدا این خدمت رسانی ما به ورزش را قبول کند.

صحبت پایانی شما:

 باز هم تاکید می کنم در فدراسیون به روی همه منتقدان باز است و من هیچ چشم داشتی به این پست ندارم و هر زمان که من را نخواهند، می روم. در خواستم از اصحاب رسانه این است که همه کمک کنند این ورزش اصیل که به نام ایران در جهان ثبت شده، برای مردم و اهالی ورزش اطلاع رسانی شود. ما مسابقات بسیار مهم مقدماتی جام جهانی را در پیش داریم. همه باید کمک کنند تا ان شاالله بتوانیم در جهان بدرخشیم.

46

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 15

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها