شرایط نامناسب و کافی نبودن مراقبت از نهال گردو باعث به وجود آمدن آفت‌هایی در تنه و میوه‌ی نهال می‌شود. آفت‌ها انواع مختلفی دارند که نشانه‌ها و نحوه‌ی مقابله با هر کدام از آنها متفاوت است. در این مقاله در مورد انواع آفت‌ها و روش‌های از بین بردن آن صحبت می‌کنیم.

تاثیر شرایط آب و هوایی در پیشگیری از آفت زدگی

شاید مهم‌ترین نکته در خرید نهال گردو، توجه به سلامت آن باشد و بعد از آن شرایط کاشت؛ زیرا این عوامل نقش مهمی در پیشگیری از آفت زدگی درخت دارد. البته نحوه‌ی آبدهی نادرست هم نقش مهمی در انتقال آفت از برگ به تنه دارد. آفت‌های نهال گردو انواع مختلفی دارد و توجه به همین موضوع در تمام مراحل کاشت تا برداشت محصول نقش بسیار مهمی دارد. نام تعدادی از این آفت‌ها و روش هجوم‌شان به شرح زیر است.

کرم‌ها، آفت مهم نهال گردو

کرم‌ها باعث ریزش محصول نارس گردو است، در واقع این کرم به داخل میوه راه باز می‌کند و آن را پوک می‌کند. معمولا اواسط بهار تا اوایل تابستان این آفت به گیاه حمله می‌کند که با سم پاشی به موقع و جدا کردن میوه‌های آسیب دیده از درخت، می‌توان نهال را نجات داد.

سه نوع آفت به نام شپشک

این آفت در سه دسته‌ی متفاوت به درخت گردو حمله می‌کند.

شپشک گردو بر سطح گردو تخم گذاری می‌کند و باعث ریختن تمام میوه‌های نارس می‌شود که همین مسئله، رشد نهال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شپشک قرمز گلابی با توجه به نامش، قرمز رنگ است و باعث ضعیف شدن نهال و تنه‌ی آن می‌شود.

شپشک توت هم با رنگ سفید یا زرد است که آسیب جدی به تنه‌ی درخت وارد می‌کند. البته هر سه نوع با سم پاشی و استفاده از روغن‌های مخصوص در زمان مناسب قابل حذف و از بین بردن هستند.

نکات طلایی در نگهداری از باغ گردو که نمی دانید

پروانه فری و مگس پوست خوار

پروانه فری بیشتر در برگ و شاخه‌های گردو مشخص است و در زمان کوتاهی میتواند نهال گردو را از بین ببرد. مگس پوست خوار هم مانند اسمش از پوست میوه تغذیه می‌کند و با هجوم به گیاه باعث ایجاد لکه‌هایی بر روی محصول می‌شود.

کنه و شته آفت‌های سرسخت گردو

اگر کنه به نهال گردو حمله کند، به راحتی در پوسته‌ی تنه جای می‌گیرد و کم کم رنگ برگ‌ها را به سبز تیره یا زرد تبدیل می‌کند. سم پاشی در فصل بهار و تابستان به مقابله با این آفات کمک می‌کند.

اما شته‌ها روش حمله‌ی متفاوتی دارند، آنها از شیره‌ی درخت گردو تغذیه می‌کنند که همین مسئله جان درخت را کم می‌کند. این آفات در فصل‌های گرم سال به زیر برگ‌ها می‌روند و حضورشان باعث کاهش چشم گیر کیفیت میوه و ریزش برگ‌ها می‌شود. بنابراین به سرعت باید برای مقابله با آن از سم پاش و محلول‌های مخصوص استفاده کرد.

ابریشم باف ناجور، سوسک شاخک بلند و کچلی گردو

بر خلاف بسیاری از آفات که در فصل گرم باید مراقب حمله‌ی آنها بود، ابریشم باف ناجور ، یک آفت زمستانه است. این آفت در زمستان شروع به تخم گذاری می‌کند و به طور کلی در تاریکی فعالیت می‌کند که مقابله‌ی دیر هنگام با آن، به طور کامل گیاه را نابود می‌کند. گفته می‌شود با مشاهده‌ی ابریشم بر روی درخت، به سرعت سم پاشی را آغاز کنید.

سوسک شاخک بلند، آفت دیگری است که از تنه‌ی درخت گردو تغذیه می‌کند و داخل آن را خالی می‌کند. معمولا کربن بی سولفات در نابودی آن نقش مهمی دارد.

کچلی گردو هم آفت خطرناک دیگری است که با هجومش به نهال گردو، برگ‌ها تیره رنگ می‌شوند و بهتر است همان اوایل حمله‌ی این آفت، سم پاشی آغاز شود. چون در صورت اقدام دیر هنگام شانس زنده ماندن برای نهال گردو کم خواهد بود.

لکه سیاه گردو و بلایت گردو

معمولا رطوبت خیلی زیاد، باعث به وجود آمدن لکه سیاه در گردو می‌شود، در این هنگام برگ‌ها و میوه‌ها می‌ریزد و میوه دهی هم کاهش پیدا می‌کند. گفته می‌شود در این شرایط شاخه‌ها و میوه‌های آفت زده، از بخش‌های سالم، جدا و سوزانده شود.

بلایت گردو آفتی باکتریایی برای نهال گردو (https://bartarnahal.ir/walnut-seedlings) است که برای تمام بخش‌های سبز نهال گردو، خطر حمله آن وجود دارد. بارندگی بهاری معمولا باعث پراکندگی این آفت می‌شود و حتما برای مقابله با این آفت باید چند نوبت سم پاشی صورت گیرد.

ویروس‌ها، ذرات ریز اما خطرناک

یکی دیگر از عوامل تهدید نهال‌های گردو، ویروس‌ها هستند که حضور آنها باعث کاهش باروری و پژمرده شدن برگ و تنه‌ی گیاه می‌شود. بهترین کار برای مقابله با آن، حذف شاخه‌ی بیمار و پیوند با شاخه‌های سالم است که توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش باردهی درخت گردو و کسب درآمد بالاتر

نکات طلایی در نگهداری از باغ گردو که نمی دانید

مهم‌ترین راه پیشگیری، خرید یک نهال گردوی سالم است

سم پاشی به موقع، روش مناسب برای مقابله با آفات است، اما همین کار احتمالا منجر به مشکلات متعدد زیست محیطی خواهد شد که بسیاری از کارشناسان هرگز آن را توصیه نمی‌کنند. بنابراین بهترین و موثرترین راه پیشگیری از این اتفاق، خرید نهال گردوی سالم از جایی مطمئن است. همچنین بهتر است برای راهنمایی و مشاوره از کارشناسان شرکت پالیز نهال، راهنمایی کاملی گرفته شود.

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

hotnews • دسته‌بندی نشده • 1 سال پیش • dahio.com • 2

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها