این در حالی است که علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در گفتگو با «ایران» خبر می دهد که همچنان ۵۰ درصد کشور درگیر سیلاب است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفندماه درگیر سیل و آبگرفتگی هستیم می گوید: بارش های شدید و وقوع سیل از استان مازندران آغاز شد ولی با هماهنگی های درون استانی و آمادگی هایی که از قبل داشتیم و طرح امدادونجات نوروزی علی رغم مشکلات فراوان توانستیم در کوتاه ترین فرصت اوضاع را کنترل کنیم. در حال حاضر در این استان بحران آبگرفتگی مستمر وجود ندارد.

البته بحران اخیر در این استان ۵ کشته به دنبال داشت و ۱۵۰۰ نفر اسکان اضطراری داده شدند.
به گفته وی بعد از مازندران سیل به استان گلستان و شهر گنبدکاووس رسید تا جایی که در برخی معابر شاهد ۲ متر آبگرفتگی بودیم. در پی اتفاق اخیر در این استان کلیه دستگاه ها بسیج شدند و به سرعت مکان های اسکان موقت که از قبل پیش بینی شده بود در اختیار مردم قرار گرفت.

مردم سیل را جدی نمی‌گیرند

پیوندی در ادامه جدی نگرفتن سیل توسط مردم را از عمده مشکلات می داند و ادامه می دهد: تخلیه دیرهنگام به ویژه در روستا ها مشکل آفرین شد و سیل شهر گنبد را نیز به شدت دچار آبگرفتگی کرد اما پس از نزدیک به سه روز نهادهای امدادی با تخلیه آب مشکل را رفع کردند با این حال منطقه آق قلا در گلستان همچنان در شرایط بحرانی است و در برخی نواحی آب تا ۳ متر بالا آمد و از شهر خارج نشد.

در روزهای نخست به دلیل نبود قایق به تعداد کافی جمعیت هلال احمر و سایر نهاد ها نتوانستند به سرعت امدادرسانی کنند ولی با همکاری مردم در زمینه تهیه قایق سرعت امدادرسانی افزایش یافت. در منطقه آق قلا در سه نقطه مردم اسکان موقت داده شدند و تاکنون بیش از ده هزار نفر در استان گلستان اسکان موقت یافتند.

وی با بیان اینکه ۵ فروند بالگرد در منطقه مستقر است توضیح می دهد: توسط این بالگرد ها بیش از ۶۴ تن اقلام مختلف در آق قلا توزیع شده است و ۱۴۰۰ امدادگر در این منطقه مشغول کمک هستند. هم اکنون سطح آب پایین تر آمده و با کمک نیروهای نظامی با شکاف بخشی از راه آهن سیل مهار شده است.

او در زمینه وضعیت اضطراری در گمیشان می گوید: گمیشان هم اکنون از حالت بحران خارج شده ولی توصیه ما به ساکنین خانه های گلی و غیرمستحکم این است که فعلا به مکان های اسکان موقت بروند. در آن مکان ها غذا و اقلام زیستی به میزان لازم وجود دارد.

به گفته وی، سیل گلستان دو کشته داشت و آق قلا همچنان در شرایط اضطراری قرار دارد. این در حالی است که دیگر استان ها و شهرهای کشور از جمله لرستان، کردستان، ایلام و شهر ایذه در استان خوزستان و پلدختر در استان لرستان نیز درگیر سیلاب هستند اما هنوز در این مناطق به شرایط اضطرار و بحران نرسیده ایم.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به اینکه تنها نقطه غافلگیری در وقوع سیل های اخیر دروازه قران شیراز بود، می گوید: سیل در شیراز ۱۹ کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت. کسی انتظار نداشت این حجم عظیم آب به ناگهان وارد دروازه قرآن شود با این حال خوشبختانه در شیراز مشکلات فروکش کرده و آب از معابر تخلیه شده است و مردم نیز اسکان اضطراری داده شدند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل تعداد بالای کشته ها و مصدومان چه بوده، می گوید: برخی از کشته شدگان متاسفانه سیل را جدی نگرفتند و به جای فرار کردن و پناه گرفتن در منطقه ماندند و یا از خودرو ها خارج نشدند. هنگامی که حجم رونده عظیم آب می بینید فقط باید فرار کرده و به مکان های مرتفع بروید.

پیوندی ادامه می دهد: امروز و فردا هم همچنان درگیر شرایط نامساعد جوی هستیم و هشدار ها پابرجا هستند و از مردم می خواهیم از مسافرت اجتناب کرده و چنانچه در سفر هستند فقط در فضاهای بسته مستقر شوند و تحت هیچ شرایطی در کنار رودخانه ها و مسیل ها توقف نکنند و هشدار ها را جدی بگیرند.

وی در خصوص احتمال سیلابی شدن تهران توضیح می دهد: تهران نیز به دلیل داشتن مسیرهای رودخانه ای مانند هر جای دیگری امکان سیلابی شدن دارد از این رو تا ۴۸ ساعت مناطقی مانند کن، دارآباد، توچال، درکه، فشم و کلیه مناطق شمالی تفریحی، اقامتی و رستوران ها توسط نیروهای پلیس بسته شده است. تمامی مسیرهای عبور آب لایروبی شده اند تا مسیر سیلاب باز باشد و مشکلی به وجود نیاید نیروهای شهرداری نیز در حال انجام کمک های لازم در این خصوص هستند.

وی با اشاره به نشستی فوری که صبح امروز در محل ریاست جمهوری و باحضور رئیس جمهور و تمامی استانداران ۲۵ استان در معرض خطر سیل برگزار شد، توضیح می دهد: در جهت جلوگیری از پیامدهای احتمالی ناشی از سیل هماهنگی های لازم با کلیه ستاد ها و نهادهای اجرایی انجام شده و تدابیر لازم اندیشیده شده است اما همچنان تا دو هفته درگیر شرایط نامساعد جوی هستیم.

اجرای ۲۷۰۰ ماموریت برای امدادرسانی به مردم
شاهین فتحی معاونت عملیات امداد و نجات نیز در این باره توضیح می دهد: ۲۷۲۳ ماموریت توسط طرح ملی امداد و نجات نورزوی از ٢۵ اسفند لغایت ۶ فروردین تا ساعت ۶ صبح انجام شده و با امدادرسانی به ١٣۶۶۴١ نفر، ۱۵۵۶ نفر نجات پیدا کردند و تعداد ٣٧٠۴٣ نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند.

60231

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 23



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها