لغت استرس به معنای یک شرایط روحی و یا احساسی است که در آن فرد حس میکند که شرایط کنونی بیش از چیزیست که در توانایی اوست و او نمی تواند آنها را انجام دهد. استرس همچنین می تواند به دو مفهوم کاملا جدای بیرونی و درونی تقسیم بندی شود. در معنای درونی استرس به معنای پاسخیس که بدن در مقابله با عوامل تنش زا عنوان می کند و در حالت بیرون به معنای فشارهای بیرونی و عوامل استرس زاست.

استرس کلمه ایست که حدود ۷۰ سال پیش، در دهه ۴۰ میلادی توسط هانس سلی به کار برده شد. شاید او ابتدا این کلمه را برای مضامین دیگری مورد استفاده قرار داده است اما امروزه معنای آن به صورت قبل به کار برده نمی شود. اگر چه تعاریف مختلفی برای استرس ارائه شده است اما بهتر است که این لغت را از نظر علمی بررسی کنید. لغت استرس به معنای یک شرایط روحی و یا احساسی است که در آن فرد حس میکند که شرایط کنونی بیش از چیزیست که در توانایی اوست و او نمی تواند آنها را انجام دهد. استرس همچنین می تواند به دو مفهوم کاملا جدای بیرونی و درونی تقسیم بندی شود. در معنای درونی استرس به معنای پاسخیس که بدن در مقابله با عوامل تنش زا عنوان می کند و در حالت بیرون به معنای فشارهای بیرونی و عوامل استرس زاست.

آیا از تکنیک‌های غلبه بر بیماری استرس با خبرید؟

تکنیک های غلبه بر استرس

واکنش به استرس

در واقع واکنش هایی که میتوان نسبت به استرس انجام داد شامل دو مقوله غریزی است که پرواز و یا سندرم سازگاری نامیده می شود.

جنبه پرواز در واقع همان است که به ما کمک می کند تا بتوانیم تمامی حوادثی که به صورت مترقبه و غیرمترقبه اتفاق می افتند را کنترل کنیم. اما برای پرواز جنبه منفی نیز وجود دارد و آن این است که اگر این اتفاقات به صورت روزانه برای ما اتفاق بیفتند، اینکه همیشه در استرس باشیم راه حل نیست و واکنش های منطقی، آرام و کنترل شده بیشتر به کار می آیند.

سندرم سازگاری

این واکنش به عنوان یک راه برای مقابله با استرس های طولانی مدت است که در سه مرحله مجزا انجام می گیرد:

  1. هشدار
  2.  مقاومت
  3. خستگی

در مرحله اول فرد نسبت به عامل استرس زا واکنش نشان می دهد و در مرحله دوم به آن عادت کرده و احساسات تخلیه می شوند. در بخش سوم اما فرد از تحمل و مقاومت خسته خواهد شد و دیگر قادر نخواهد بود که عملکرد های روزانه را به صورت معمول خود را انجام دهد.

علائم بیماری روانی چیست؟

نشانه های استرس

نشانه های استرس:

جالب است بدانید که اغلب واکنش هایی که نسبت به استرس انجام می گیرند یکسان نیستند و در افراد مختلف متفاوت اند. این نشانه ها اغلب شامل موارد زیر هستند:

  •  سردرد هایی که به صورت مکرر ایجاد می گیرند و برخی اوقات ممکن است که فرد را به طور کل تحت تاثیر قرار دهند به نحوی که او دیگر قادر به انجام کارهای روزانه خود نخواهد بود.
  • عرق سرد
  •  سوزش سر دل، معده و احساس تهوع
  •  حمله های عصبی
  •  خواب بیش از حد
  •   مشکل در تمرکز
  •  انزوا
  •  خستگی دائم
  • عصبانیت های پی در پی
  •  چاقی یا لاغری بیش از حد

اگرچه استرس اغلب به عنوان یک جنبه منفی تلقی می شود اما میتواند اثرات مثبتی نیز داشته باشد. برای مثال می توان از آن به عنوان یک عامل برای پیشرفت نیز استفاده کرد، به این صورت که اگر شما در موردی مانند درس خواند بدانید که با تلاش بیشتر نمره بیشتری خواهید گرفت، این استرس میتواند شما را به سمت و سوی بیشتر خواندن سوق دهد.

راه های مدیریت استرس

از میان راه هایی که توسط آن میتوان استرس خود را کنترل کنید، مدیریت زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که افرادی که لیستی از کارهای خود و زمان مربوط به آن ها را تهیه می کنند اغلب به استرس کمتری دچار می شوند.

شما همچنین می توانید در مواردی که سایر مردم عامل استرس شما هستند با مدیریت صحیح و کنترل برخوردهای خود این عوامل استرس زا را کنترل کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد استرس و بیماری های مشابه پیشنهاد می کنیم به سایت چشم پزشکی بصیر مراجعه کنید.

به طور خلاصه…

استرس یکی از عواملی است که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. شما با روش های مدیریت استرس می توانید جنبه های منفی آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها