این کشاورزان که تعداد آنها حدود ۴۰ نفر بود خواستار پیگیری فرمانداری ویژه دزفول برای حذف جریمه آب بهای کشت‌های چغندر قند و کلزا شدند.

یکی از این کشاورزان در این باره گفت: با تلاش و زحمت فراوان و با وجود مشکل آب، محصول چغندر خود را به ثمر رساندیم و انتظار تشویق داشتیم ولی اکنون به دلیل ممنوعیت کشت جریمه شده‌ایم.

وی کشاورزی را محور استقلال دانست و ادامه داد: برای افزایش ثروت ملی تلاش کردیم تا دستمان به سمت بیگانه دراز نشود لذا انتظار داریم مسوولان جریمه آب بها را حذف کنند.

یکی دیگر از کشاورزان چغندر کار بیان کرد: چغندرقند یک گیاه استراتژیک و کلزا یک گیاه روغنی مهم است ولی متاسفانه در سال زراعی جاری اجازه کشت آنها را ندادند.

وی افزود: سال گذشته مبلغ آب بهای هر هکتار چغندر حدود ۲۰ میلیون ریال بود ولی اکنون با اعمال جریمه به حدود ۵۴ میلیون ریال رسیده است.

این کشاورز گفت: ابتدا عنوان شد هرکس چغندر یا کلزا کشت کند، مسوولیتش با خودش است که ما هم به سختی و با استفاده از آب چاه‌های موقت و زهکش، آب آن را تامین کردیم ولی اکنون می‌گویند استفاده از چاه‌های موقت هم مورد قبول نیست.

وی افزود: قرار شده جلسه‌ای برای بررسی موضوع برگزار شود تا ممنوعیت کشت حذف شود ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مسوول کارگروه چغندر قند استان خوزستان نیز در این باره اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان شهریورماه امسال نبود آب کافی برای کشت چغندر و کلزا را اعلام و کمیته کشاورزی استانداری بخشنامه‌ای برای خودداری از کشت چغندر و کلزا در شبکه آبیاری دز صادر کرد.

منوچهر زارع کریمی افزود: اغلب کشاورزان با توجه به این بخشنامه به کشت سبزی و صیفی مشغول شدند که اغلب آنها نیز با توجه به نبود مشتری و و قیمت پایین محصولات ضرر کردند.

وی ادامه داد: عده‌ای از کشاورزان نیز خودسرانه اقدام به کشت چغندرقند و کلزا کردند و حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری دز زیر این کشت‌ها رفت.  

مسوول کارگروه چغندر قند استان خوزستان اظهارداشت: جهاد کشاورزی به این کشاورزان عنوان کرده که با توجه به بخشنامه قبلی مبنی بر لزوم خودداری از کشت کلزا و چغندر باید هزینه آب بها به صورت آزاد پرداخت شود که مبلغی بیش از ۲ برابر آب بهای عادی است.

وی با اشاره به اعتراض کشاورزان به این مبلغ افزود: کشاورزان با توجه به بارندگی‌ها و تامین آب از شورای برنامه ریزی استان انتظار دارند دستور اعمال آزاد هزینه آب بها را لغو کند.

زارع کریمی بیان کرد: قرارداد آب برای هر هکتار چغندرقند در حالت عادی حدود ۲۲ میلیون ریال است که نرخ آزاد آن ۵۴ میلیون ریال اعلام شده همچنین قرارداد آب هر هکتار کلزا در حالت عادی حدود هفت میلیون ریال است که نرخ آزاد آن ۱۷ میلیون ریال اعلام شده است.

وی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده، استانداری خوزستان قول مساعدت داده و عنوان کرده امروز در این زمینه نشستی برگزار و نتیجه آن فردا اعلام می‌شود.

48

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها