محمدهاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه رهبر انقلاب و وزیر امورخارجه کشورمان و اینکه آیا در روابط دیپلماتیک این نوع تحریم‌ها عرف است یا خیر، گفت: اینکه در روابط دیپلماتیک چنین چیزی عرفی باشد به شخصه کشوری را سراغ ندارم که دست به چنین کاری بزند.

اهم اظهارات وی در گفتگو با ایلنا به شرح زیر است:

* در زمان  ترامپ مشخص شد تحریم‌ها یک ابزار جنگ روانی است و واقعیت عملی و خارجی ندارد. نمونه تحریم‌ها در مورد مقام معظم رهبری و ظریف هم در همین بعد جنگ روانی است.

* پیش از این که تحریم‌های جدید اعمال شود، ترامپ و دیگر افراد اعلام کردند که قصد حمله به ایران داشتند اما از آن منصرف شدند که از ابتدا هم مشخص بود این حرف یک بلوف است و بیشتر برای فشار بر مردم زده شده است. حال که مشاهده کردند بلوف‌هایشان آن تاثیری را که باید ندارد، فکر کردند اگر رهبر انقلاب و وزریرخارجه را تحریم کنند شاید تاثیر بیشتری داشته باشد.

* وزیر خارجه را تحریم کردن هیچ تاثیری در روابط ایران با سایر کشورها ندارد و یا اینکه رهبری و دفتر ایشان را تحریم می‌کنند و یا فردا روزی دفتر رئیس‌جمهور را تحریم کنند هیچ آثار عملی و خارجی نخواهد داشت. 

* { در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند که تحریم‌های جدید فرصتی را به تندروهای داخلی می‌دهد تا دست به اقداماتی بزنند که به صلاح کشور و نظام نیست} : در داخل همیشه افراد و بعضی از گروه‌ها بودند که برای ابراز وجود کارهایی را انجام داده‌اند. با توجه به شرایط اگر فرد یا گروهی بخواهد حرکتی انجام دهد و سوءاستفاده کند در راستای اهداف دشمن و آمریکا گام برداشته است. معتقدم هیچکس حاضر نیست در حال حاضر خودش را موافق سیاست‌های ترامپ معرفی کند و از او حمایت کند.

* اگر کسی از ترامپ حمایت کند در چارچوب آمریکا قرار گرفته، من امروز کسی را سراغ ندارم و نمی‌شناسم در داخل کشور از بین گروه‌ها حتی افراطی‌ترین‌ها که خود را فدای ترامپ کند. 

برخی از کشورهای همسایه پشتیبان آمریکا در اعزام پهپاد جاسوسی به ایران بودند

ولی‌الله نانواکناری، رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به سرنگونی پهپاد ضد جاسوسی آمریکا توسط سپاه گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی هیچ کشوری حق ورود به حریم دریایی، زمینی و هوایی کشور دیگری را ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً مورد اعتراض و اقدام قانونی و حتی اقدام متقابل قرار می‌گیرد.

اهم اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با ایسنا را بخوانید؛

* مطمئناً پهپادی که به کشور ما وارد شده با پشتیبانی کشورهای همسایه بوده نه اینکه این پهپاد از آمریکا آمده باشد؛ لذا اگر عربستان، امارات و یا هر کشور دیگری پایگاه خود را به آمریکا برای انجام این اقدام قرار داده باشند از نگاه ما اقدام خصمانه و تجاوزگرایانه انجام دادند. ما ضمن برخورد با قدرت، عوامل پشتیبانی کننده این کار را از طریق قوانین بین‌المللی هم پیگیری می‌کنیم.

* اگر هر کشوری از این اقدام آمریکا حمایت و پشتیبانی کرده باشد با برخورد قاطع ما مواجه می‌شود.

گروه ترامپ با شعار مذاکره هم در پی تهدید است

مرتضی مبلغ، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نیز در پاسخ به پرسشی درباره سیاست «چماق و هویج» آمریکا علیه ایران، تاکید کرد: در پیش گرفتن سیاست چماق و هویج اقتضائات، ادبیات و شاخص‌هایی دارد که هیچکدام آن را جناح حاکم در این کشور رعایت نمی‌کند. حتی کشورهای متخاصم هم برای مذاکره آن اقتضائات را رعایت می‌کنند و در مخاصمات خودشان براساس الگو و اصولی حرکت می‌کنند و با فراهم کردن شرایط، سود و زیان آن‌را در نظر می‌گیرند.

گزیده ای از اظهارات مبلغ در گفتگو با ایرنا را بخوانید؛

* گروه ترامپ نه با آداب و اصول دیپلماسی آشنایی دارد و نه به آن عمل می‌کند. آنها صرفاً از لفظ مذاکره استفاده می‌کنند اما هیچیک از قواعد پیشینی مذاکره را رعایت نمی‌کنند. درحالی که حرف از مذاکره می‌زنند همزمان عملیات منفی و ضد مذاکره انجام می‌دهند. آنها نه برای بازگشت به برجام یا متوقف کردن تحریم‌های ضد انسانی گامی بر می‌دارند و نه به قواعد بین الملل پایبند هستند.

* برای هر انتخابات جدید باید عملکرد منتخبان قبلی به طور همه جانبه مورد ارزیابی قرار گیرد تا نتایج آن برای اتخاذ تصمیم در مورد نامزدها و برنامه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد. شورای جدید مدت کوتاهی است که فعالیتش را آغاز کرده و نخستین کارش نیز ایجاد کارگروه ارزیابی بوده است.

* تجارب گذشته نشان می‌دهد زیست سیاسی عده‌ای در این است که مردم در حاشیه باشند. میدان داری و پیگیری منویات این افراد با مشارکت نکردن و نبود نشاط میان مردم رابطه مستقیمی دارد. این روزها برخی دائماً نسبت به اشتباه و خطای مردم در انتخابات هشدار می‌دهند تا آنها را کنار زده و به حاشیه برانند.

* برای همه دلسوزان کشور و اصلاح طلبان مهم این است به نحوی امید، نشاط و سرزندگی سیاسی به جامعه بازگردانند؛ چون اگر چنین اتفاقی رخ ندهد به نظام و مردم آسیب می‌زند. پس باید قبل از پرداختن به راهبرد انتخاباتی، همه به فکر تقویت اعتماد مردم و بازتولید سرمایه اجتماعی باشند که این چاره اندیشی در درجه اول وظیفه فوری و مبرم دستگاه‌های حاکمیتی، وپس از آن جریان‌های سیاسی و نهادهای مدنی است.

* {با اشاره به دیدار عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با جمعی از روزنامه نگاران اصلاح طلب} : اگر معنی این دیدارها نوعی تجدیدنظر در رفتارهای قبلی باشد، راه درست این است که به جای سخن در گوشی، مواضع خود را به شکل رسمی اعلام کنند و به گونه‌ای شفاف و با تضمین‌های اطمینان بخش با جامعه سخن بگویند تا موجب نوعی اعتماد آفرینی شود.

۲۷۲۱۲

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 45



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها