تغییرات در نمای ساختمان علاوه‌بر بهبود و به‌روز شدن شرایط ظاهری، از تخریب و ریزش نما نیز پیش‌گیری می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود که مالکان ساختمان‌های قدیمی تمایل زیادی به بازسازی در ساختمان خود داشته‌ باشند. با توجه به اهمیت بالای نمای یک ساختمان و نیاز به بازسازی در آن، در این مقاله تصمیم گرفتیم که جزئیات بازسازی نمای ساختمان را همراه با انواع آن، نکات قابل توجه، بایدها و نبایدها و… مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین اگر شما هم قصد ایجاد تغییرات در نمای ساختمان خود را دارید، حتماً این نوشته را تا پایان دنبال کنید.

بازسازی نمای ساختمان

با گذشت عمر ساختمان، اجزای مختلف آن دچار فرسودگی می‌شوند. با توجه به این‌که نمای ساختمان معمولاً اولین بخشی است که چشم بیننده را درگیر می‌کند، از بین رفتن جلوه و زیبایی اولیۀ آن برای مالکان ناخوشایند است. به نوعی نمای یک ساختمان را می‌توان هویت ساکنان آن دانست.

در کنار موارد مربوط به ظاهر و زیبایی، فرسودگی نما می‌تواند باعث سقوط مصالح شود. همین خطرات باعث می‌شود که بعضی از ساکنان درصورت مشاهدۀ این فرسودگی‌ها، تصمیم به نقل مکان و اسباب‌کشی بگیرند. درنتیجه بازسازی نمای ساختمان را می‌توان امری ضروری دانست. گفتنی است که بازسازی نما در مواقع تغییر کابری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل بازسازی

مراحل بازسازی ساختمان را می‌توان به سه مرحله تقسیم‌بندی کرد که در این قسمت آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

1. طراحی

در بازسازی یک نما، اولین قدم طراحی است؛ طراحان با توجه به عوامل تاثیرگذاری مانند زیبایی، مقرون‌به‌صرفه بودن، سازگاری با اقلیم، هماهنگی با بافت شهری و…، ایدۀ اجرایی را پایه‌ریزی می‌کنند.

2. انتخاب مصالح

انتخاب مصالح مناسب را می‌توان مهم‌ترین مرحله در بازسازی نمای ساختمان دانست. اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در مصالح مورد استفاده، انتخاب شیوۀ بازسازی است. اگر تصمیم بگیرید که پوسته‌ای را روی نمای پیشین، ایجاد یا نمای جدید را با تخریب نمای پیشین جایگزین کنید، مصالح مورد استفادۀ شما متفاوت خواهد بود.

3. اجرا

اجرا آخرین مرحله در عملیات بازسازی نما، بسیار دشوار و نیازمند ظرافت بالایی است، بنابراین این مرحله نیازمند یک تیم حرفه‌ای و متخصص خواهد بود.

دلایل بازسازی

فرآیند بازسازی نما در ساختمان‌های مختلف، می‌تواند دلایل متعددی داشته‌باشد اما در این نوشته قصد داریم چهار مورد از اصلی‌ترینِ آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم:

1. جلوگیری از پوسیدگی نما

در نماهایی که دچار فرسودگی شده‌اند، با عملیات بازسازی می‌توان پوسیدگی را متوقف کرده و طول عمر آن را افزایش داد.

2. زیبایی ظاهر ساختمان

بازسازی ساختمان شما، خصوصاً بهره‌مندی از ایده‌های جدید و به‌روز، می‌تواند زیبایی آن را افزایش دهد.

3. جلوگیری ترک‌خوردگی ساختمان

نمای ساختمان پس از گذشت مدتی ترک می‌خورد و دچار ریزش و پوسیدگی می‌شود. اگر ریزش نما بر سر رهگذران صورت بگیرد، تبعات جبران ناپذیری را به‌همراه خواهد داشت.

4. تغییر کاربری ساختمان

بازسازی نمای ساختمان گاهی نیز به دلیل تغییر کاربری اتفاق می‌افتد. برای جلب اعتماد مشتریان در کسب‌وکار جدید خود، نیازمند تغییر در ظاهر محیط کارتان هستید.

بایدها و نبایدها در بازسازی نمای ساختمان

فرآیند بازسازی نمای ساختمان حاوی نکات بسیارمهمی است که باید به آن‌ها توجه شود؛ توجه به بودجۀ کارفرما، اقلیم و فرهنگ منطقه، بافت و جلوه بصری شهر و…، مواردی هستند که بایدها و نبایدهای این امر را تشکیل می‌دهند.

  • تناسب بودجه و هزینه‌های پروژه

یکی از اصلی‌ترین نکاتی در روند طراحی نما، میزان بودجۀ کارفرما است، زیرا اگر نمایی با بهترین ایده‌ها و مصالح را هم طراحی کنید، درصورت ناتوانی کارفرما در پرداخت هزینه‌ها، طرح شما ناکارآمد خواهد بود، بنابراین لازم است که در اولین قدم، حتما از بودجه و شرایط او به‌صورت دقیق مطلع شوید.

  • شرایط فرهنگی منطقه و شهر

فرهنگ و تاریخ یک شهر یا منطقه، بر ظاهر ساختمان‌های آن تاثیرگذارند، بنابراین لازم است که پیش از طراحی یک ساختمان، به چگونگی نماهای اطراف دقت کنید.

البته گفتنی است که در کنار شرایط فرهنگی و تاریخی، جلوۀ بصری شهر نیز باید در طراحی شما تاثیرگذار باشد، به‌گونه‌ای که نمای طراحی‌شدۀ شما، هم عملکردگرا باشد و هم به زیبایی بصری شهر کمک کند.

ساختمان‌های شاخص اطراف یکی از مهم‌ترین نکات در این بحث هستند، سازه‌هایی چون مسجدهای بزرگ و… که به‌طور گسترده شناخته‌شده هستند، از این دست موارد به‌حساب می‌آیند.

  • شرایط اقلیمی منطقه

در بعضی مناطق باران زیادی می بارد و بعضی نیز آب‌وهوایی خشک دارند، همچنین یک‌سری از مناطق دارای آب‌وهوایی کوهستانی بوده و مواردی نیز دارای آب‌وهوایی شرجی و مرطوب هستند. در این شرایط، نمای طراحی‌شده یکسان نخواهد بود و باید به‌گونه‌ای باشد که ساختمان را دربرابر اتفاقات جوی منطقه حفظ کند.

انواع نمای ساختمان

اگر قصد بازسازی نمای ساختمان خود را دارید، طبیعی است که باید نماهایی قابل استفاده برای ساختمان خود را بشناسید. نماهای ساختمان انواع بسیار متنوعی دارند، اما در این نوشته چند مورد از محبوب‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • نمای آجری

استفاده از آجر در نمای ساختمان، قطعاً یکی از شناخته‌شده‌ترین گونه‌ها در مصالح ساختمانی است. نمای آجری عایق‌بندی مناسب و ظاهری زیبا به ساختمان می‌بخشد و نقش‌ونگارهایی که با آجر می‌توان به‌وجود آورد، تنوع قابل توجهی را در ساختمان ایجاد می‌کند. همین موضوع دلیلی است که این مصالح قدیمی را این‌چنین محبوب کرده‌است.

  • نمای سرامیکی

استفاده از سرامیک به‌عنوان یکی از انواع نمای خشک، نمایی بادوام را تقدیم شما می‌کند که با گذشت سال‌ها باز هم زیبایی و جلوۀ اولیه خود را حفظ می‌کند. به‌واسطۀ تکنولوژی مورد استفاده در تولید سرامیک خشک، این مصالح در برابر فشار، دما و سایر عوامل محیطی، مقاومت بسیار بالایی دارد. شایان ذکر است که نمای خشک، نوعی نمای مدرن ساختمانی است که برای نصب کردن مصالح هیچ ملاتی در آن استفاده نمی‌شود. متریال مورد استفاده در این نوع نماها که مقاومت زیادی مقابل شرایط آب‌وهوایی دارند، توسط اتصالات و چهارچوب‌های فلزی به دیوار متصل می‌شوند.

باید ها و نباید ها در بازسازی نمای ساختمان

  • نمای کامپوزیت

کامپوزیت یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید که از جنس ورق آلومینیوم است. این نما اولین‌بار در کشور آلمان ابداع شد و بخاطر مزایا و کیفیت چشم‌گیر خود، مورد استقبال جهانی قرار گرفت.

  • نمای اسپایدر

نمای اسپایدر نوعی از نماهای مدرن شیشه‌ای خود ایستا است؛ در این سیستم، شیشه به وسیلۀ اتصالات نقطه‌ای به سازۀ اصلی ساختمان متصل می‌شود و نمایی کاملاً شفاف و مدرن را برای سازه‌های مختلف ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمای اسپاید می توانید به سایت مجموعه آرمن طرح و نما مراجعه کنید.

باید ها و نباید ها در بازسازی نمای ساختمان

  • نمای کرتین وال

منظور از کرتین وال، شاسی‌ها و لامل‌هایی هستند که در اطراف پروژه قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود شیشه‌هایی که قرار است نمای ساختمان را تشکیل دهند، به‌جای خود ساختمان روی سازۀ کرتین وال نصب ‌شوند. گفتنی است که به نمای کرتین وال، نمای لامل نیز می‌گویند.

نمای هر ساختمان با گذشت سال‌ها دچار فرسودگی می‌شود و نیازمند بازسازی خواهد بود. در طراحی نمای ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می‌شود؛ نماهای آجری، نماهای سنگی، نمای سرامیکی، نمای اسپایدر و نمای کرتین وال و…، موارد مختلفی از انواع نمای خشک و شیشه‌ای هستند که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم.

معمولاً عملیات بازسازی نمای ساختمان به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد که جلوگیری از پوسیدگی نما، زیبایی ظاهر ساختمان، جلوگیری از ترک‌خوردگی ساختمان و گاهی نیز تغییر کاربری، مرسوم‌ترینِ آن‌ها به‌شمار می‌روند. همچنین برای بازسازی باید به نکات مهمی چون بودجۀ کارفرما، اقلیم و فرهنگ منطقه، بافت و جلوه بصری شهر و… توجه کرد.

hotnewsخبر1 سال پیش • dahio.com • 0

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها