به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان هایی بین المللی در وین و نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی به تشریح سیاست های آمریکا برای مقابله با ایران در سازمان‌های بین‌المللی را در کافه خبر تحلیل و بررسی کرد.

سفیر کشورمان درباره راهبرد آمریکا علیه ایران در سازمان های بین المللی گفت: تصمیمی که آمریکا در سازمان های بین المللی گرفته این است که مانع جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در رویه تصمیمات و سیاست گذاری های سازمان های بین المللی تبدیل شود. حتی می بینیم که در یک سال اخیر ایالات متحده آمریکا در بیانیه های خود موارد بی اهمیتی را علیه ایران بیان می کند که باز هم نکته اصلی اینجاست که واشنگتن در این مسیر تنهاست و نتوانسته اجماعی را علیه ایران تشکیل دهد.

وی افزود: برای مثال حدود نه ماه قبل انتخابات کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل را داشتیم. بنده در آن جلسه به عنوان معاون اول کمیسیون مواد مخدر از سوی گروه آسیا معرفی شدم. هنگامی که از کشورها از سوی گروه های جغرافیایی معرفی می شوند، انتخابات و رأی گیری صورت نمی گیرد و با اجماع تصویب می شود. در آن برهه نوبت گروه آسیا بود که معاون اول را بپذیرد که نماینده جمهوری اسلامی معرفی شد؛ در همین راستا نماینده آمریکا در بدو کار بیانیه ای را علیه ایران قرائت و انواع اتهامات را مطرح کرد و اظهار داشت که اگر ایران در جلسه ای حضور داشته باشد آمریکا در آن شرکت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: این مثالی بود تا بهتر بتوانم پروژه های ایران هراسی آمریکا را به ویژه در سازمان های بین المللی مطرح کنم. البته من در آن جلسه نبودم و معاون بنده شرکت کرد. اما در ادامه هیئت های مختلف بلافاصله حق پاسخ گرفتند و با اظهارات نماینده آمریکا مخالفت کردند. معترضین اظهارات نماینده آمریکا را سیاسی قلمداد کردند و گفتند که این نهاد فنی و حقوقی است. در نتیجه ایران با اجماع کامل به عنوان معاون اول کمیسیون مواد مخدر در این جلسه انتخاب شد و آمریکا هم مخالفتی نکرد. در اسفند سال ۹۷ نیز ایران اجلاس سالانه کمیسیون مواد مخدر را برگزار کرد. در آن جلسه بنده به عنوان معاون اول کمیسیون رئیس کمیته قطعنامه های کمیسیون مواد مخدر حضور داشتم به علاوه نماینده دیگر نماینده آمریکا هم در آن جلسه شرکت کرد!

وی در ارزیابی سیاست های دولت آمریکا گفت: آمریکا بدون اندیشه و فکر تصمیم می گیرد و آن را بدون در نظر گرفتن هیچ گونه عواقبی عملی می کند و نتیجه ای جز ضرر نیز حاصل آنها نمی شود. در موارد دیگر هم بوده که آمریکا سعی داشته از اجلاسی علیه ایران استفاده کند اما همان جلسه بزرگترین ضربه را به آنان وارد کرده است.

سفیر کشورمان درباره اهمیت حضور و عضویت ایران در سازمان ها و نهادهای بین المللی در ادامه بیان داشت:

عصر کنونی عصر چندجانبه گرایی است و نماد آن نیز سازمان های بین المللی است؛ پیدایش چندجانبه گرایی نیز با پیدایش سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵به بعد ایجاد شد. بحث دیگری که وجود دارد تلاش کشورها در سازمان های بین المللی برای تاثیرگذاری در تصمیم گیری و سیاست گذاری است که می تواند از طرق مختلف صورت پذیرد که انکارپذیر هم نیست. مانند آمریکا که همواره برای تاثیرگذاری نهایت سعی خود را می کند. یا نمونه دیگر مانند عربستان که با پرداخت ۱۰۰ ملیون دلار به سازمان ملل توانسته به اسم مبارزه با تروریسم نامش را از لیست قاتلین کودکان در جنگ یمن خارج کند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که ایران در عرصه بین المللی تریبونی ندارد و رسانه ها در عرصه خارجی همیشه در اختیار ما نیست تا بتوانیم پیاممان را صادر کنیم. اگر هم بوده با توجه به تعابیر مختلف و سانسورها آن گونه که می خواستیم نشده است و متاسفانه این از جمله مشکلاتی است که وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین سازمان های بین المللی بهترین فرصت را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است تا بتوانیم صدایمان را به گوش جامعه بین المللی برسانیم. مجمع عمومی سازمان ملل را در نظر بگیرید که روسای جمهور کشورهای مختلف از جمله ایران می توانند سخنرانی کنند و نطق رئیس جمهوری ایران همواره از مهمترین رسانه های جهان پخش شده است.

نماینده کشورمان درباره اهمیت سازمان ملل برای کشورمان نیز گفت: این ظرفیت تنها از طریق دیپلماسی عمومی برای ما فراهم شده است. اما در راستای دیپلماسی رسمی سازمان های بین المللی بهترین فروم و وفرصت برای رایزنی و لابی سیاسی هستند. شما کدام فروم را سراغ دارید که بتوانیدبا نمایندگان ده ها کشور مختلف صحبت کنید؟ برای مثال اگر با طیفی از کشورها قرار باشد درباره موضوعی صحبت شود باید سفرهای زیادی صورت گیرد اما با حضور در سازمان های بین المللی می توان در حاشیه اجلاس با نماینده ۲۰ تا ۳۰ کشور صحبت کرد و موضوعات را حل و فصل کرد.

وی در پایان اظهار داشت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سازمان های بین المللی وجود دارند و به اتخاذ تصمیم می پردازند که از قالب های مختلف برخوردار بوده و دارای خروجی هستند. اگر ایران در این اجلاس ها حضور نداشته باشد این تصمیمات به نفع چه کسی شکل خواهد گرفت؟ نکته دیگر اینکه ایران از بهترین و قوی ترین دیپلمات های دنیا برخوردار است؛ من این موضوع را از زبان سفرا و نمایندگان سایر کشورهای دنیا عنوان می کنم که این یک امتیاز مثبت به شمار می رود، در همین راستا در سازمان های بین المللی ایران اجازه نخواهد داد که به این سادگی ها تصمیمی علیه منافع کشورمان گرفته شود و این امر ایجاب می کند که ایران در این سازمان ها حضور فعال داشته باشد.

مشروح کافه خبر را اینجا بخوانید.

310311

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 53



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها