زهره نوروزپور: پیشنهاد بریتانیا از سوی اروپا پذیرفته شد. روز دوشنبه جرمی هانت وزیر خارجه سابق انگلیس در جلسه پارلمان پس از سه نشست اضطراری طرح هایی را ارائه که یکی پس از دیگری رد شد. از بلوکه اموال ایران تا اعمال تحریم های جدید و ممانعت از فروش نفت ایران که همه این موارد شامل اینستکس بود و دلیل رد شدن این طرح ها از سوی پارلمان فشار فرانسه و آلمان برای زنده ماندن برجام بود.

با این حال یکی از طرح ها پذیرفته شد. فرانسه، ایتالیا و دانمارک برای تشکیل نیروی دریایی مشترک ناظر در تنگه هرمز با بریتانیا موافقت کردند.

در این باره رویترز از موافقت فرانسه، ایتالیا، دانمارک برای تشکیل نیروی دریایی مشترک ناظر در تنگه هرمز خبر داد. اما این ائتلاف ناظر بدون آمریکا و با حضور ناتو صورت خواهد گرفت.

کشورهای اسپانیا، سوئد، لهستان و آلمان نیز علاقمندی خود را برای حضور در این نیروی ناظر اعلام کرده‌اند. نیروی جدید به رهبری فرانسه و بریتانیا بر تردد دریایی کشتی‌ها در تنگه هرمز نظارت خواهند کرد.

ترامپ در اینباره گفت: غیرمنصفانه است آمریکا پلیس تنگه هرمز برای حمایت از کشتی های کشورهای ثروتمندی مانند چین, ژاپن و عربستان باشد.

>>> بیشتر بخوانید:
پیام ظریف به خانه شماره ۱۰

موقعیت اول
روز دوشنبه همزمان با جلسه جرمی هانت با پارلمان درباره مقابله با ایران، سنکتام اعلام کرد برای حفاظت از نفتکش ها جنگنده های آمریکا بر فراز هرمز به پرواز در می آیند. هانت طرح ناظر را به پارلمان برد. در بروکسل جلسه برگزار شد و در نهایت به تصویب رسید که ناتو نیز با همراهی سنکتام به آب های خلیج فارس بیایند.

در کنار اینها نظامیان آمریکا در اقدامی بی سابقه و برای اولین بار در چند دهه گذشته در سعودی مستقر می شوند. این در حالی است که نه فقط نظامیان آمریکایی بلکه نظامیان اسرائیل نیز در بخشی از خاک عربستان حضور خواند داشت. البته برخی از منابع خبری سعودی گفته اند که آنها تنها حضور مشاوره ای خواهند داشت اما منابع خبری صهیونیستی اعلام کرده اند که حکومت سعودی بخشی از خاک خود را به ما اختصاص داده است!

پایگاه خبری الخلیج اونلاین، در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی به آرامی در حال قدم گذاشتن در خاک عربستان است و همزمان با اعزام نیروهای آمریکایی به پایگاه هوایی «سلطان بن عبدالعزیز» در شرق عربستان، اسرائیل نیز قصد دارد بخشی از این پایگاه را به نیروها و تجهیزات نظامی خود اختصاص دهد و در این راستا تصاویر ماهواره‌ای نشان از ساخت و سازها در این مکان را دارد.

در این راستا، منابع عربی از برقراری ارتباطات سری میان ریاض و تل آویو برای امضای یک توافقنامه نظامی خبر می‌دهند که می‌تواند نفوذ رژیم اشغالگر را تا عمق منطقه عربی توسعه بخشد. طبق این توافق اسرائیل می‌تواند جنگنده‌های خود را در این پایگاه فرود آورد. همچنین قرار است سربازان رژیم صهیونیستی نیز مستقر شده و رادار و تجهیزات جاسوسی نیز تعبیه شود.

به گفته این منابع خواسته اسرائیل چند ماه پیش به عربستان سعودی اعلام شده و اکنون دیدارها و رایزنی‌ها در این خصوص انجام می‌پذیرد و قرار است در ازای پرداخت دراز مدت پول، عربستان سعودی بخشی از خاک خود را در  اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

موقعیت دوم
الکساندر بوریس دففل جانسون، ساکن خانه شماره ۱۰ شد. جانسون یک نژاد پرست، محافظه کار افراطی، گرایش های پوپولیستی، جنجالی و عاشق دیده شدن است. سلفی های او با شهروندان بسیار است در قیافه های مختلف که در قامت یک سیاستمدار نمی گنجد! او روابط گرمی با لابی یهود در انگلیس دارد. همچنین عاشق ترامپ است! تا حدی که حاضر شد مقامات وقت را راضی کند تا سفیر جنجالی بریتانیا را از واشنگتن از کار برکنار کند! او گفت من نمی خواهم همچین کارمندی در دولت من کار کند!

رسانه های خبری اسرائیل با ذوق زدگی هرچه تمام تر انتخاب جانسون را تبریک گفتند. ترامپ نیز خوشحال است! چراکه ماه گذشته رئیس جمهور آمریکا تلاش بسیار کرد و حاضر شد تنها به دلیل انتخاب جانسون با محوریت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین مساله ایران به انگلیس سفر کند.

اتحادیه اروپا در واکنش به انتخاب جانسون اعلام کرد که انگلیس چالش های بسیاری پیش رو دارد.

به گزارش یورونیوز، فون در لاین که اول ماه نوامبر (دهم آبان) رسماً ریاست شورای اروپا را برعهده می‌گیرد، اظهار داشت: مسائل دشوار و متفاوت زیادی وجود دارد که باید با هم با آنها مقابله کنیم. ما روزهای پرچالشی پیش رو داریم.
وی که در پاریس در جریان یک کنفرانس خبری با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه صحبت می‌کرد، گفت: به اعتقاد من، بسیار مهم است که یک رابطه کاری خوب و قوی ایجاد کنیم زیرا ما وظیفه داریم به نتیجه‌ای مطلوب برای اروپا و انگلیس برسیم.
مکرون نیز اظهار داشت که مشتاق است «هر چه زودتر» با جانسون وارد همکاری شود و نه تنها در مسائل اروپایی بلکه در مورد ایران و امنیت بین‌الملل نیز با نخست وزیر جدید انگلیس همکاری کند.
«میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اروپا در زمینه برگزیت نیز در واکنش به انتخاب جانسون گفت، امیدوار است نخست وزیر جدید انگلیس «وقتی کارش را شروع می‌کند تصویب توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا را تصویب کرده و زمینه یک برگزیت منظم را فراهم کند.
«چارلز میشل» نخست وزیر بلژیک نیز که به عنوان رئیس آتی شورای اتحادیه اروپا برگزیده شده است، اظهار داشت: چالش‌های مهمی مانند برگزیت را پیش رو داریم.
جانسون در اولین نطق خود به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، اجرای برگزیت را اصلی ترین اولویت دولت جدید خود عنوان کرد.

تاکید اروپا و جانسون بر برگزیت بار دیگر نام ترامپ را مطرح می کند. بریتانیا به اقتصاد امریکا و شخص ترامپ برای خروج از اتحادیه نیاز دارد. جانسون همه چیز را فدای برگزیت می کند!

در همین باره اداره کل رسانه های خارجی به نقل از روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر نوشت:

وزیران نسبتا میانه رو و طرفداران اتحادیه اروپا ناگهان خود را آماده پیروی از نخست وزیر آینده در مسیر برگزیت بدون توافق نشان دادند.! از سوی دیگر، کسانی که به علت نگرانی بابت اقدامات آینده دولت جانسون، تمایلی به پیروی از وی و خط مشی احتمالی اش ندارند، می دانند که دیگر دوران آنها به سر رسیده است.

وزیر سابق امور خارجه انگلیس هم اکنون فردی را که سال ها وظیفه دیپلماتیک خود را به خوبی انجام داده بود، به طور قابل توجهی آماج انتقادات خود قرار داد. هفته گذشته سر کیم داروک، سفیر لندن در واشنگتن مجبور به استعفا شد، زیرا جانسون اعلام کرد که او را در دولت خود به کار نخواهد گرفت، زیرا نمی خواهد با دونالد ترامپ در بیافتد.

این ماجرا نکات بسیاری را آشکار کرده و نشان می دهد شجاعت، وفاداری و حمایت از زیردستان خود برای جانسون اهمیت چندانی ندارد. جانشین احتمالی می، به جای اینکه در مقابل کشور خود و خدمتگزاران آن احساس مسئولیت کند، نزدیکی به ترامپ را ترجیح می دهد: زیرا بدون حمایت آمریکا، دوران پس از برگزیت برای لندن بسیار دشوار خواهد بود. جدایی از اتحادیه اروپا که جانسون می خواهد به هر قیمتی در پاییز امسال آن را نهایی کند، او را به حسن نیت ترامپ شدیدا وابسته می کند.

قربانی کردن سفیر، تنها گام اول است. ترامپ همچنین ممکن است از بریتانیا در مسائل دیگری مانند رابطه با چین، اسرائیل و ایران انتظارات خاصی داشته باشد. قرارداد تجارت دو جانبه که جانسون بر آن متکی است، تنها تا زمانی برقرار خواهد بود که بریتانیا تمام شرایط ترامپ را پذیرفته و عملی کند: یعنی تا زمانی که آنها به آمریکا اجازه سرمایه گذاری در بخش بهداشت دولتی خود را داده و اجازه دهند کالاهای آمریکایی که با مقررات اتحادیه اروپا همخوانی ندارند، در سوپر مارکت های بریتانیا به فروش برسند.

تنش های اخیر در خلیج فارس نشان می دهند این “تغییر مسیر” با چه سرعتی انجام می شود. اگرچه دیپلمات های انگلیسی همچنان امیدوار هستند که همراه با آلمان و فرانسه به نحوی توافق هسته ای با تهران را نجات دهند؛ اما در عین حال، بریتانیا در کنار واشنگتن دست به مانورهای خطرناکی می زند. اخیرا بریتانیا به دستور آمریکا، یک تانکر نفتی ایران را در جبل الطارق توقیف کرد.

ناظران هشدار می دهند با توجه به هدف جانسون مبنی بر برگزیت بدون توافق و قرار گرفتن دولت در دست حزب راست گرا و پوپولیست توری، سیاست انگلیس در شرایط خطرناکی قرار گرفته است. به هر حال، بوریس جانسون نمی تواند هدف پیشین بریتانیا مبنی بر ایفای نقش یک پل ارتباطی بین اروپا و آمریکا را عملی سازد.

موقعیت سوم
سال گذشته زمانی که ترامپ امضای غول پیکر خود را نشان دوربین ها داد و با تکبر خاص و همیشگی خودش گفت : از تواق اتمی با ایران خارج شدیم! این توافق نفعی برای ایالات متحده ندارد!

گمان می رفت بریتانیا با سیاست پنبه سربریدن همیشگی خود یا کم کم از برجام خارج شود یا انقدر سنگ بیندازد که ایران خودش مجبور به خروج شود! چرا که انگلیس دومین کشوری بود که پس از فرانسه اعلام کرد که ممکن است آنها هم از برجام خارج شوند. البته این اظهارات فقط در حد رسانه های خبری بود ورهبران این کشورها هیچگاه این اخبار را تایید نکردند.

بریتانیا سه هدف را در هرمز دنبال می کند؛ اقتصاد، برگزیت و شکوه بریتانیا.

این کشور سالهاست که عنان عرب های منطقه را از دست داده است و آن را به آمریکا واگذار کرده است.  گذشته گرایان بریتانیا مانند نخست وزیر جدید ۵۵ ساله، که شهروندان او  را بوریس خطاب می کنند به دنبال این است که بار دیگر کنترل خاورمیانه و خلیج فارس را در ادامه طرح سایکس پیکو۲ به دست بگیرد. گذشته گرایان معتقدند که عرب های خلیج فارس به یمن و همت و شوکت بریتانیا اینگونه ثروتمند و صاحب قدرت شده اند که خود تاریخی مفصل دارد.

دیگری هزینه های هنگفت و نجومی خروج بریتانیا از برگزیت است. طی شش ماه گذشته انگلیس ۶۴۰ میلیون پوند به عربستان سعودی سلاح فروخته است.

به گزارش ایندیپندنت بر اساس تحلیلی جدید از سوی “کمپین مبارزه با تجارت سلاح”، انگلیس مجوز فروش ۶۴۸ میلیون پوند سلاح به عربستان را در بازه زمانی اکتبر ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ صادر کرده است.

این فروش شامل ۵۵۱ میلیون پوند سلاح‌های دسته ML۴ است که بمب‌ها، موشک‌ها، راکت‌ها، اژدرها و سایر وسایل منفجره را شامل می‌شود.

همچنین مجوز فروش ۹.۲ میلیون پوند دیگر از سلاح‌های دسته ML۱۰ شامل ناوهای طراحی شده یا تغییر یافته برای ارتش به منظور استفاده و تجهیز ویژه نیروی دریایی صادر شده است.

دیگر عامل اقتصاد این کشور است که پس از استعفاهای دومینویی دولت های این کشور اقتصاد آن ضعیف شده است به دلیل اینکه تکلیف لندن در اتحادیه اروپا مشخص نیست عضوی است که میان زمین و هوا مانده است و همچنان ستاره اش در حال چرخش دور میزهای این سازمان است تا بلکه در این هزارتوی خروج بتواند ستاره خود را بردارد و برود!

موقعیت آخر
با توجه به موقعیت پلان قبل،  مانند همیشه مساله تهران است!

اداره کل رسانه های خارجی به نقل از روزنامه آساهی ژاپن نوشت: جرمی هانت، روز بیست و دوم ماه جاری در جلسه پارلمان، در خصوص توقیف نفتکش انگلیسی بدست نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،  در تنگه هرمز اعلام کرد ، با تلاش مشترک با کشورهای مختلف اروپایی راهبردی که امنیت کشتیرانی در حومه تنگه هرمز را تضمین کند ، اجرایی خواهیم کرد. بدین ترتیب می توانیم بگوییم که انگلستان از طرح « ‌ائتلاف تنگه هرمز » به رهبری آمریکا به منظور تقویت فشار علیه ایران تشکیل شده ، فاصله گرفته است.

 وزیر امور خارجه انگلستان در ادامه با اشاره به اینکه با وزیران امور خارجه آلمان ، انگلستان ، فرانسه و عمان مذاکره کرده است ، اظها داشت:« در تلاش هستیم نیرویی با راهبرد حفاظتی به رهبری کشورهای اروپایی برای تردد امن کشتی‌های باری و خدمه آنها در این منطقه حیاتی تشکیل دهیم. » وی در ادامه افزود:«‌ این راهبرد بخشی از سیاست های آمریکا در فشار حداکثری به ایران نیست. ما تلاش برای حفظ توافق هسته ای را پیگیری خواهیم کرد. »‌
این اخرین موضع انگلیس قبل از انتخاب جانسون به نخست وزیری بود. اما امروز اوضاع کمی فرق کرده است. جانسون افراطی مانند خانم می نیست! احتمال اینکه او نیز به سیاست های بولتون پیوند بخورد هیچ بعید نیست!

با توجه به تمام خصائص بوریس جانسون باید دید گذر زمان و منافع نخست وزیر بریتانیا چه تاثیری بر تصمیم او درباره تنگه هرمز می گذارد. تا کنون همه مولفه های از سوی او روی میز بوده است! او اقدامات هانت درباره نفتکش توقیف شده از سوی ایران را ناکارآمد و ضعیف توصیف کرده است و در همین راستا رسانه های خبری جهان با آمدن او معتقدند که تنش در هرمز بیش از گذشته خواهد شد.

به هرحال یک B بزرگ از بریتانیا به بی های دیگر پیوست. تبریک به بن زاید، بن سلمان، بی بی و بولتون!

تصاویر را رویترز در یک گزارش ویدئویی از واکنش منفی رسانه های خبری به نخست وزیر او منتشر کرده است. که عمدتا تمسخر است تا تمجید!

۳۱۰ ۳۱۰

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 51



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها