یکی از سوالات رایج که زنان در طول دوران بارداری می پرسند این است که چه غذای را باید در بارداری بخوریم و چه غذایی نخوریم؟ غذاهای خوشمزه زیاد وجود دارد که زنان تمایل دارند در طول بارداری هم به خوردن آنها ادامه دهند.غذاهای دریایی مانند سوشی، ماهی و صدف از جمله غذاهایی است که مادر باردار تمایل دارد در طول بارداری نیز از آنها استفاده کند. اما در مورد میگو چی؟ آیا می توانیم در دوران بارداری میگو بخوریم؟

آیا می توانم وقتی باردارم، میگو بخورم؟

پاسخ به این سوال مثبت است. محدودیت های کمی نسبت به مصرف میگو در بارداری وجود دارد. میگو حاوی مقدار زیادی پروتئین است که در رشد و تکامل جنین بسیار ضروری است. علاوه بر آن میگو منبع غنی از آهن بشمار می رود که معمولا زنان در بارداری دچار کم خونی می شوند. همچنین میگو حاوی مقادیر زیاد امگا۳ است که برای رشد و تکامل مغز جنین الزامی است.زنان با مصرف متعادل و درست غذاهای دریایی شانس زایمان زودرس را کاهش می دهند.

خواص میگو در بارداری:

میگو غنی از مواد مغذی است و باید آن را در رژیم غذایی خود جای دهید:

۱٫ منبع غنی از امگا -۳

میگو دومین منبع مهم اسید چرب امگا ۳ است که حاوی ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) می باشد. DHA اسید چرب برای رشد جنین بسیار مهم است زیرا به رشد مغز، سیستم عصبی مرکزی و چشم کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد خانم هایی که در بارداری غذاهای دریایی مصرف می کنند فرزندانی با مهارت های شناختی بهتر و توسعه ی عصبی بهتر خواهند داشت. بدن ما نمی تواند اسیدهای چرب ضروری را تشکیل دهد، بنابراین ما نیاز به منابع خارجی مانند میگو داریم.

۲٫ اسیدهای آمینه و پروتئین فراوان

حدود ۷۵ درصد از بخش خوراکی میگو آب است. از ۲۵ درصد باقی مانده، ۸۰ درصد پروتئین است؛ ۱۰۰ گرم میگو تازه حدود ۱۹٫۴ گرم پروتئین دارد. میگوها همچنین دارای اسید آمینه هستند که باید از منابع غذایی خارجی دریافت شوند.

۳٫ ویتامین ها و مواد معدنی ضروری فراوان

کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم مواد معدنی ضروری در دوران بارداری هستند. آنها باعث افزایش سلامت استخوان، تنظیم تولید آنزیم و حفظ تعادل مایع می شوند. ۱۰۰ گرم میگو تازه حاوی ۱۰۰ میلی گرم کلسیم ، ۳۰۰ میلیگرم فسفر و ۴۰ میکروگرم سلنیوم است. میگو همچنین حاوی مقادیر مناسب ویتامین A، D، E، B12 و B3  می باشد. کلسیم و فسفر برای استخوان ها و دندان های خوب در بزرگسالان و توسعه استخوان نوزادان ضروری است. سلنیوم ایمنی مادر را افزایش می دهد.

۴٫ آهن بالا

میگو حاوی ۱،۸ میلی گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم می باشد. آهن کمک می کند تا خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری کاهش یابد و به تامین خون مناسب برای جنین کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش می دهد.

۵٫ چربی کم

میگو غذای دریایی کم چربی است که در طول بارداری باعث افزایش وزن نمی شود.

چه مقدار میگو در هفته بخوریم؟

خواص میگو در بارداری

اما کنترل دریافت میگو بسیار پراهمیت است. FDA توصیه میکند که زنان باردار می بایست ۱۲ اونس یا ۳۴۰ گرم میگو در هر هفته مصرف کنند. میگو باید کاملا تمیز و پخته شده باشد. این توصیه ها به این دلیل است که خوردن میگو در دوران بارداری امکان مسمومیت با جیوه را در مادر باردار افزایش می دهد. مصرف خیلی زیاد میگو به تکامل بافت عصبی در جنین آسیب می رساند و منجر به مرده زایی و یا تولد نوزاد ناقص می شود. به همین دلیل است که مهمه که مصرف میگو را به دوبار در هر هفته محدود کنید. علاوه بر این مقدار غذاهایی دریایی باید با کمترین مقدار جیوه مورد استفاده قرار بگیرد.

هشدار یی: سطح جیوه در میگو بسته به جایی دارد که آن را میگیرند. اطلاعات مربوط به سطوح جیوه را در آب هر منطقه می تواند از سایت محیط زیست دریافت کنید. اما اولین هدف برای شما این باشد که میگو قبل از خوردن کاملا پخته باشد.

اما در مورد سایر غذاهای دریایی چطور؟

خوردن میگو در دوران بارداری

شما ممکن است مطلع باشید که ماهی بزرگتر و پیرتر حاوی جیوه بیشتری نسبت به ماهی تازه و کوچک است.FDA بطور کلی برای استفاده از غذاهای زیر در دوران بارداری محدودیت سخت اعلام کرده است:

  • خرچنگ
  • شاه ماهی
  • شمشیر ماهی
  • تاج ماهی

درحالیکه غذاهای دریایی بالا باید  مصرف نشود اما FDA در سال ۲۰۱۰مصرف غذاهای دریایی زیر را با محدودیت دو بار مصرف در هفته و به مقدار ۸ تا ۱۲ اونس سالم اعلائم کرده است:

  • قزل آلا
  • سالمون
  • میگو
  • کولی
  • گربه ماهی
  • ماهی پالاک

هشدار یی: ماهی تن باید به مصرف ۶ اونس (۱۷۰ گرم)  در هفته محدود شود.  سطح جیوه در هر تن ماهی متفاوت است. برخی مطالعات با محدودیت غذاهای دریایی موافق نیستند و معتقدند که اگر مادر باردار بیشتر از این مقادیر را مصرف کند هیچ گونه عارضه جانبی نخواهد داشت. اطالاعات بیشتر در مورد ماهی مصرف در دوران بارداری در این مقاله توضیح داده شده است.

احتیاطات لازم در مصرف هر غذای دریایی در زنان باردار

۱-صدف و ماهی را خام مصرف نکنید مانند سوشی.

۲-ماهی یخ زده و یا نپخته را به هیچ عنوان مصرف نکنید.ماهی کبابی در صورتی که قبلش کاملا پخته شده باشد می توانید مصرف کنید. همچنین استفاده از ماهی دودی کنسرو شده سالم است.

۳-ماهی های محلی خود را بشناسید. اگر در مورد آب یک منطقه دچار تردید هستید که آلوده است یا نه بهتر است ماهی آن را مصرف نکنید. در مورد ماهی های محلی نیز خوردن بیشتر ۱۷۰ گرم ماهی در هر هفته مجاز نمی باشد.

۴-پخت صحیح غذاهای دریایی: ماهی ابتدا در دمای ۶۳ درجه پخته میشود. این پخت تا زمانی ادامه دارد که مایع غیر شفاف ماهی خارج شود. در مورد میگو و سایر غذاهای دریای نیز این مایع می بایست خارج شود.

راه درست برای خوردن میگو – چگونگی پختن آنها:

فرآیند پخت و پز میگو برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است:

  •  برای تمیز کردن میگو از آب گرم استفاده کنید. پوست میگو را جدا کنید و روده و رگ گردن را که به راحتی قابل مشاهده است جدا کنید. از یک چاقوی تیز استفاده کنید.
  •  اگر آنها را در یخچال نگهداری می کنید، مطمئن شوید کاملا خنک هستند.
  •  جوشاندن بهترین روش برای پختن میگو است. آنها را در دمای ۷۴ درجه سانتیگراد کباب کنید زیرا باکتری ها فقط در آن دما از بین می روند.
  •  آنها را پس از جوشیدن سرخ کنید. روش هندی برای پخت و پز میگو استفاده از کاری یا تندوری است. میگوی خانگی امن تر از رستوران ها می باشد.
  •  اگر از مایکروویو استفاده می کنید، اجازه دهید مایکروویو به مدت سه تا چهار دقیقه گرم شود، سپس غذاهای دریایی را در آن طبخ کنید.

آیا می توانید میگوی خام یا نپخته بخورید؟

هرگز نباید میگوی خام یا نپخته مصرف کنید. آنها باعث لیسترئیوز، یک عفونت باکتریایی ناشی از لیستریا موجود در غذاهای خام، می شوند (۲۸ خواص میگو | پخت میگو | مضرات میگو). باکتریها ممکن است جنین را از طریق جفت آلوده کنند و باعث سقط جنین شوند.

enkivillage.com و www.momjunction.com

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 267



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها