سینماسینما، نزهت بادی

فیلم آن‌قدر در ارائه اطلاعات لازم درباره شخصیت‌ها، روابط و وقایع امساک به خرج می‌دهد که دچار نوعی ابهام و گنگی بی‌معنا می‌شود.

فیلم «پاسیو» درباره زن‌های تنهایی است که هر کدام به‌نوعی در ارتباط با مرد زندگی‌شان دچار چالش شده‌اند و حالا می‌کوشند روی پای خود بایستند و زندگی تازه‌ای را آغاز کنند، اما قبل از هر چیزی باید تکلیفشان را با گذشته خود معلوم کنند و تاوان انتخاب‌های پیشینشان را بپردازند. فیلم می‌خواهد به‌واسطه سرک کشیدن به دغدغه‌ها، نیازها، امیال و خواسته‌های هر یک از این زنان، به آسیب‌شناسی وضعیت دختران وزنان تنها در جامعه کنونی دست بیابد و مشکلات اجتماعی پیرامونشان در زمینه بیکاری، عدم امنیت، بی‌ثباتی مالی و ازدواج را طرح کند اما داستان چنان از خلأها و حفرهای اساسی و بنیادین رنج می‌برد و از خلق موقعیت‌های چالش‌برانگیز ناتوان است که اساساً امکان نزدیک شدن به شرایط زن امروزی و مشکلات پیش رویش فراهم نمی‌شود.

فیلم آن‌قدر در ارائه اطلاعات لازم درباره شخصیت‌ها، روابط و وقایع امساک به خرج می‌دهد که دچار نوعی ابهام و گنگی بی‌معنا می‌شود. هر بار که شاهد صحنه رویارویی دو شخصیت با یکدیگر هستیم که قرار است مسائل میانشان را حل‌وفصل کنند، فیلمساز عامدانه از نمایش آن خودداری می‌کند و دست به حذف تمام لحظات مهم و سرنوشت‌ساز داستان می‌زند اما این پرهیز و گریزهای روایتی منجر به گسست‌های متوالی در سیر علت و معلولی قصه می‌شود و شخصیت‌ها به‌صورت افرادی غیرقابل درک و ناملموس درمی‌آیند که دلیل و انگیزه اعمال و گفتارشان روشن و واضح نیست و انتخاب‌ها و تصمیم‌هایشان به دور از هرگونه منطق و معنا و عمقی به نظر می‌رسد. در واقع زمانی حذف کنش اصلی در داستان می‌تواند مؤثر و کارآمد باشد که ما از طریق واکنش‌های شخصیت‌ها پی به آن ببریم و آنچه را که در خارج از قاب به دور از چشم ما رخ داده است، بر اساس تبعات و پیامدهایش در ذهن خود بازسازی کنیم اما حالا مخاطب اصلاً نمی‌فهمد چه اتفاقی افتاده و بین شخصیت‌ها چه گذشته که دچار تغییر و تحول شده‌اند.

فیلم می‌توانست اثری زنانه در زمینه تلاش زن‌های عادی برای احراز هویت مستقل خویش و اثبات جایگاه خود در جامعه باشد و ما از طریق کلنجارها و کشمکش‌های آن‌ها با مسائل معمولی زندگی‌شان با مشکلات و چالش‌های زن‌هایی آشنا شویم که همواره در حاشیه اجتماع به سر می‌برند و دیده نمی‌شوند و ناچارند برای رسیدن به خواسته‌های کوچک و ساده‌شان درگیر جنگی طاقت‌فرسا شوند اما مریم بحرالعلومی قادر نیست رخدادهای روزمره پیش روی آن‌ها را به اندازه‌ای مسئله‌دار و بحرانی کند که حسی از مبارزه به تلاش‌ها و تقلاهای آن‌ها ببخشد تا از دل دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلاتشان به توانایی‌ها و داشته‌های پنهان خود پی ببرند و دریابند که می‌توانند زندگی‌شان را بدون نیاز و وابستگی به مردهای پیرامونشان بسازند. درنهایت نیز تمام گره‌های کور داستانی به دست شخصیت مرد باز می‌شود و زن‌ها با کمک‌های جوانمردانه او سر و سامان می‌گیرند نه با اتکا به جسارت و اعتمادبه‌نفس و خودکفایی‌شان و از این رو فیلم حتی نمی‌تواند گام کوچکی در زمینه طرح مسائل زنان بردارد و در این عرصه جدی گرفته شود.

منبع: هنرآنلاین

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 66

برچسب‌ها

,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها