ناجی صبری الحدیثی، آخرین وزیر خارجه رژیم صدام در مصاحبه با روزنامه العربی الجدید به مناسبت بیستمین سالروز حمله آمریکا به عراق و سقوط رژیم بعث این کشور اظهار کرد: این روز، سیاه‌ترین روز در تاریخ عراق، سالروز جنایت قرن فعلی و یکی از فجیع‌ترین جنایات علیه بشریت در تمام قرون و اعصار است، چراکه طی آن قدرت‌های بزرگ و دیگر کشورها ارتش‌های خود را برای نابودی کشوری بسیج کردند که تحت محاصره بود.

وی گفت: استعمارگران رویایی را برآورده کردند که صهیونیست‌ها و اجدادشان از چند قرن پیشتر به دلیل کینه نسبت به عراق در نظر داشتند. اسرائیل از سال ۱۹۹۰ خطوط کلی برای تحقق این رویا را از طریق عناصری که در دولت‌های روسای جمهور سابق آمریکا جورج بوش پدر و پسر و دولت بیل کلینتون ترسیم کرده بود و دولت‌ بوش و تونی بلر آخرین بخش آن را با حمله و اشغال عراق اجرا کردند.

الحدیثی افزود: در مورد تصمیم به تهاجم، مسیر منتهی به آن در واقع از همان روز اول پس از توقف جنگ ۱۹۹۱ توسط آمریکا و انگلیس آغاز شد و با حملات نظامی روزانه آنها، پیش بردن قطعنامه‌های ناعادلانه در شورای امنیت که خطرناک‌ترین آن قطعنامه شماره ۶۸۷ مصوب ۳ آوریل ۱۹۹۱ بود و همچنین اقدام خرابکارانه و جاسوسی کمیته‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجسم یافت.

وی ادامه داد: تصمیم حمله به عراق توسط آمریکا و انگلیس طبق پروژه اسرائیل، از اولین روز توقف جنگ در سال ۱۹۹۱ و زمانی که بوش پدر از آتش بس خودداری کرد، اتخاذ شد. او اصرار داشت که قطعنامه ۶۸۶ شورای امنیت شامل تعلیق موقت عملیات رزمی باشد و پس از آن پیش نویس قطعنامه شماره ۶۸۷ به عنوان طولانی‌ترین و خطرناک‌ترین قطعنامه در تاریخ سازمان ملل متحد تصویب شود.

الحدیثی همچنین تصریح کرد: آمریکا و انگلیس از ابتدای مارس ۱۹۹۱ جنگ فرسایشی را آغاز کردند که ۱۲ سال به طول انجامید و پس از فرسودگی کشور در طول ۱۲ سال، زمینه اجرای پروژه تهاجم را فراهم کردند.

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه با انتقاد از مجازات نشدن بوش و تونی بلر علی‌رغم گذشت ۲۰ سال از حمله به عراق تأکید کرد: در واقع شرم آور است که دیوان کیفری بین‌المللی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی مرتبط با اتهام بیرون کردن کودکان از اوکراین متهم می‌کند، اما پس از گذشت ۲۰ سال از ارتکاب فجیع‌ترین جنایات جنگی علیه عراقی‌ها و بشریت و همچنین مرگ و آوارگی بیش از ده میلیون عراقی، از جمله دست‌کم دو میلیون کودک، اقدامی علیه بوش و بلر ترتیب نداده است.

وزیر خارجه صدام در ادامه به تغییر عقیده برخی سیاستمداران و مقامات غربی نسبت به تصمیم حمله به عراق پس از گذشت چند سال از این اتفاق اشاره کرد و گفت که دلیل این تغییر خسارت‌های مادی، جانی و معنوی برای آمریکا است.

وی در این باره افزود: یکی از این خسارت‌ها؛ آسیب بزرگی است که در نتیجه این جنگ استعماری ناموجه و غیرقانونی به جایگاه آمریکا در جهان عرب، جهان اسلام و کل جهان وارد شده است. این همان چیزی است که هنری کیسینجر پیش‌بینی کرده بود.

الحدیثی همچنین تأکید کرد: پیامدهای فاجعه‌بار این جنگ دوران جدیدی را در تاریخ آمریکا رقم زد که آثار سیاسی، اقتصادی و روانی آن همچنان باقی خواهد ماند، پس از آن قدرت آمریکا تحقیر و به چالش کشیده شد، سلطه اقتصادی آمریکا فروکش کرد و انسجام داخلی آن متزلزل شد.

وی درباره دلایل اتخاذ تصمیم حمله هم گفت: برنامه سرنگونی رژیم عراق از قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ طراحی شده بود و از جمله دلایل آن تنفر نومحافظه کاران از صدام و تمایل آنها برای خلاصی از دست وی بود. چراکه معتقد بودند وی ضد صهیونیست است و می‌خواهد اسرائیل را از نقشه خاورمیانه حذف کند.

310310

hotnews • دسته‌بندی نشده • 1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها