همزمان با افزایش مخالفت‌ها با نشست بحرین در خصوص فلسطین، یک وزیر سابق صهیونیستی نیز خواستار لغو این نشست شد.

«یوسف بیلین» وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در کابینه «اسحاق رابین» و «شیمون پرز» در مقاله‌ای در وبگاه اسرائیل پلاس، با بیان اینکه «دونالد ترامپ» فلسطینی‌ها را به خوبی نشناخته، خواستار لغو و به تأخیر افتادن نشست بحرین شد و نوشت: تفکر ترامپ در خصوص فاصله انداختن میان صلح اقتصادی با حل و فصل سیاسی مناقشه فلسطینی-اسرائیلی یک خواب پریشان است و می‌توان تا زمان اعلام یک برنامه سیاسی از سوی آمریکا نشست بحرین لغو و به موعد دیگری موکول شود».

او که سابقه رهبری گفت‌وگوهای موسوم به «بیلین -ابومازن» با محمود عباس در سال ۱۹۹۵ را دارد، حضور وزرای مالی کشورها در منامه را ناکافی دانست و تأکید کرد که جهان کنفرانس‌ها و نشست‌های زیادی را به خود دیده اما این نشست خسارت‌های بسیاری را بر جا می‌گذارد.

این شخصیت چپگرای اسرائیلی، نوشت: ترامپ اشتباهات بزرگی در خصوص مناقشه فلسطینی-اسرائیلی داشته است و تمام تجربه او در تجارت و سرمایه‌گذاری خلاصه می‌شود و از این رو گمان می‌کند در حالیکه فلسطینیان تحت فشار اقتصادی هستند اگر برای آن‌ها مشوق‌های مالی پیشنهاد دهد، فلسطینیان به سوی او شتافته و دستش را گرمی می‌گیرند اما این اشتباه تلخی است و همراه او  «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «جیسون گرینبلات» نیز اشتباه می‌کنند.

وزیر اسبق اسرائیلی با تأکید بر اینکه فلسطینی‌ها از معامله‌ای که واشنگتن در همکاری با اسرائیل و برخی کشورهای عربی می‌خواهند انجام دهند، عصبانی هستند، افزود: گویی زبان حال دولت آمریکا به فلسطینی‌ها اینگونه است « ما به شمال پول می‌دهیم، شما هم از اصول خود دست بکشید» اما این موضع [دولت آمریکا] موجب افزایش خشم و تنش میان طرفین می‌شود.

«یوسف بیلین» در ادامه نوشت: «در سال‌های دهه نود میلادی پس از امضای پیمان اسلو، طرف‌های بسیاری تلاش کردند از طریق نشست‌های اقتصادی میان کشورهای عربی که هیچ رابطه‌ دیپلماتیک با اسرائیل نداشتند به سمت یک مسیر سیاسی قدم بر دارند؛ نشست اول در دار البیضاء در ۱۹۹۴ با مشارکت رهبران عرب و اسرائیل برگزار شد. هیأت بزرگی از اسرائیل رفته بود که موجب تعجب فلسطینی‌ها و اعراب شد اما آن نشست به یک رخداد رسانه‌ای محدود ماند و اتفاقی در واقعیت صورت نگرفت.»

او افزود: «نشست دوم پس از یک سال در امان در سال  ۱۹۹۵ برگزار شد که همراه با وزیر اقتصاد اردن در آن نشست حضور یافتم … نشست سوم که در اولین دوره نخست‌وزیری نتانیاهو بود در قاهره برگزار شد. در نوامبر ۱۹۹۷ کنفرانس اقتصادی سالیانه در دوحه برگزار شد اما تمامی این نشست‌های اقتصادی ثابت کرد که منتهی به حل و فصل سیاسی مناقشه نمی‌شود. برخی ابتکارات همچون بانک منطقه‌ای در قاهره و دبیرخانه اقتصادی در مغرب به علت نبود هیچ مسیر سیاسی ناکام مانده و به جایی نرسید.»

وزیر اقتصاد اسبق رژیم صهیونیستی در ادامه در خصوص نشست بحرین نیز گفت که افکار عمومی و ملت عرب از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند و حاکمان عربی نمی‌توانند این حقیقت را نادیده بگیرند.

او در پایان خواستار عدم برگزاری نشست بحرین شد و گفت که تا وقتی که ترامپ برنامه سیاسی خود را ارائه دهد و موضوع اقتصادی جزئی از آن باشد نه جدای از آن، این نشست باید به تعویق بیفتد.

 نشست اقتصادی بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار خواهد شد و طی آن وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خواهند داشت. این تلاش‌ها به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» توسط «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید و داماد رئیس جمهور آمریکا به همراه «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امور خاورمیانه رهبری خواهد شد.

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

310311

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 52



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها