آیا خستگی پس از زایمان ، عادی است؟

بله، احساس خستگی شایع است و ممکن است هفته ها و حتی چند ماه پس از تولد کودک نیز وجود داشته باشد. میزان خستگی  از ٪ ۲۰ در دوران قبل از زایمان به ٪ ۵۰ در دوران پس از زایمان افزایش می یابد.

میزان خستگی نیز بستگی به میزان هماهنگی با برنامه خواب نوزادتان و میزان کمک هایی که در خانه دریافت می کنید، دارد.

علل خستگی پس از زایمان چیست؟

چندین عامل باعث خستگی در دوره پس از زایمان می شوند.

فرآیند زایمان:

این امر می تواند وقت زیادی ببرد و تا زمانی که نوزاد از کانال زایمان بیرون می آید انرژی زیادی را بگیرد. علاوه بر خستگی طبیعی، داروهای رفع درد در طول زایمان نیز می تواند احساس خواب آلودگی و خستگی پس از زایمان را تشدید کند. بازیابی پس از سزاریان که یکی از جراحی های اصلی شکمی است، نیز می تواند شما را به شدت خسته کند.

کمبود خواب:

خوابیدن در شب همراه با یک نوزاد در خانه سخت است ، به خصوص اگر مادر باشید! ممکن است سعی کنید که هنگام خوابیدن نوزادتان، خودتان نیز چرت بزنید. اما پس از آن، در روز تنها زمان انجام کارهاست، و این به این معنی که شما اغلب اوقات کمبود خواب و خستگی خواهید داشت.

خستگی پس از زایمان

افسردگی:

خستگی می تواند نشانه ای از افسردگی پس از زایمان باشد. مطالعات نشان می دهد که زنانی که پس از یک یا دو هفته بعد از زایمان بسیار احساس خستگی داشته اند، علائم افسردگی پس از زایمان را پس از یک تا چهار هفته پس از زایمان گزارش داده اند.

تغذیه با شیر مادر:

تغذیه با شیر مادر نیاز به مصرف کالری اضافی دارد و این کار از لحاظ جسمی، شما را تحت فشار قرار می دهد. تغذیه بیش از حد در طول دوره شیردهی می تواند موجب نگرانی تان شود، مخصوصا اگر تمایل داشته باشید تا وزن افزوده شده در دوران بارداری را سریعا کاهش دهید. تغذیه کودک می تواند خسته کننده باشد و در عین حال مصرف بیش از حد کالری باعث بی حالی شما شده و باعث خستگی مزمن می شود.

کم خونی:

یکی دیگر از علل خستگی بعد از زایمان ، کم خونی است که به علت از دست دادن خون در زمان زایمان است. شما می توانید سطح هموگلوبین را با مکمل های آهن یا غذاهای غنی از آهن بازسازی کنید. اما اگر همچنان خستگی تان ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید.

هیپوتیروئیدی:

غده تیروئید برخی از زنان ممکن است در کمتر از یک تا چهار ماه پس از زایمان گسترش یابد. خستگی پس از زایمان نشانه ای از این بیماری است که نیاز به مداخله پزشکی و رژیم غذایی سالم و تغییر در شیوه زندگی دارد.

به غیر از این ها ، اولین بارداری، کاهش سطح هورمون ها، پاک سازی رحم، کولیک در نوزادان و رژیم غذایی نامناسب و ورزش نا کافی نیز می تواند به خستگی پس از زایمان بیفزاید. از آنجایی که خستگی بیشتر علامتی از یک شرایط خاص است، تنها می تواند کنترل شود اما درمان نمی شود.

خستگی پس از زایمان

چگونه با این مشکل مقابله کنیم؟

این نکات ساده می تواند به شما کمک کند تا خستگی فیزیکی، روانی و عاطفی را از بین ببرید.

هنگامی که کودک تان خواب است، بخوابید:

سعی کنید در مواقعی که کودک تان خواب است، بخوابید ، حتی اگر به معنای خواب در طول روز و یا از دست دادن زمان برای انجام کارهای خانه باشد. اگر نگران خواب بیش از حد هستید، از زنگ هشدار استفاده کنید.

وظایف شب را با همسرتان به اشتراک بگذارید:

در صورت تغذیه با شیر مادر، شریک زندگیتان می تواند به شما در تعویض پوشک و پوشاندن لباس کودک در هنگام استراحت تان کمک کند. اگر تغذیه به وسیله شیرخشک است، می توانید وظیفه تغذیه نوزاد را نیز با هم تقسیم کنید.

از خانواده و دوستان کمک بخواهید:

باید از بستگان و دوستانتان کمک بخواهید و یا برای کمک به انجام وظایف خاص مانند کارهای خانه، انجام کارهای شخصی، پخت و پز، مراقبت از بچه های بزرگتر یا مراقبت از نوزاد، از یک پرستار کمک بگیرید.

الگوهای خواب نوزاد تان را شناسایی کنید:

کودک شما چندین بار در شب بیدار می شود و برای این کار از الگوی خاصی تبعیت نمی کند. همانطور که بزرگتر می شود، در طول شب به مدت طولانی تری به خواب می رود. و شما می فهمید که به چه مقدار خواب نیاز دارد، و خواب او چه زمان بندی دارد، این گونه می توانید کارهای خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

خستگی پس از زایمان

ورزش:

ورزش منظم باعث کاهش خستگی شما می شود. پیاده روی روزانه با کودک تان به شما امکان می دهد تا هوای تازه تنفس کنید و تحرک داشتن، به هر دو شما کمک می کند تا بهتر بخوابید. با توجه به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده، ورزش معمولی ​​و به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته منجر به داشتن خلق و خوی شادتر، قلب و ریه های سالم و بهبود سطح انرژی می شود.

سعی کنید تمرینات آرامبخش انجام دهید:

تکنیک های آرامش عمیق را هر روز به مدت پنج تا ده دقیقه انجام دهید. با تمرینات آرامش بخش ساده مانند تنفس شروع کنید و تکنیک های دیگر را آنلاین یا با خواندن کتاب ها یاد بگیرید.

نوشیدن مقدار زیاد مایعات:

هیدراته ماند در طی روز به شما انرژی می دهد و همچنین خلق و خوی شما را بهتر می کند. طبق گزارش CDC مصرف آب کافی دمای بدن را تنظیم می کند، مفاصل را نرم می کند، از نخاع محافظت می کند و ضایعات را از طریق تعریق، ادرار کردن و مدفوع دفع می کند.

مهمانان را عاقلانه انتخاب کنید:

کاملا خوب است که بگوئید که هیچ  مهمانی به دیدن تان نیاید یا مهمانی های طولانی مدت نروید. افرادی را که م یخواهید وقت خود را با آنها بگذرانید، درست انتخاب کنید، وقت خود را به جای گذراندن با فردی دیگر با کودکتان بگذرانید و ببینید که چگونه این کار برای شما و فرزندتان مناسب خواهد بود.

رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید:

حتی اگر وقت کافی برای خودتان ندارید، سعی کنید انتخاب های غذایی سالم را برای برطرف کردن خستگی پس از زایمان انجام دهید. این رژیم غذایی سالم شامل کربوهیدرات ها و پروتئین ها و مکمل های ویتامین تجویز شده توسط دکتر است. نگرانی در مورد افزایش وزن را متوقف کنید. اکنون زمان مناسبی برای دنبال کردن یک رژیم غذایی مخرب نیست. با این وجود، شیرینی ها و کافئین را کنار بگذارید.

از افسردگی پس از زایمان آگاهی داشته باشید:

اگر بعد از استراحتی خوب باز هم احساس خستگی می کنید یا نمی توانید در شب هنگامی که نوزادتان خواب است، بخوابید، ممکن است به دلیل افسردگی پس از زایمان باشد. این مشکل با سایر علائم مانند احساسات ضعیف و ناامیدی همراه است و در این هنگام شما نیاز به مراقبت پزشکی دارید.

خستگی پس از زایمان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • علاقه تان به چیزهای مختلف را از دست داده اید (افسردگی پس از زایمان)
  • خونریزی شدید (کم خونی) دارید
  • احساس خستگی همراه با افزایش وزن غیر طبیعی، یبوست و پوست خشک (کم کاری تیروئید) دارید.

در بخش بعد، ما چند سوال معمول درباره خستگی پس از زایمان را مطرح می کنیم.

سوالات متداول در مورد خستگی پس از زایمان

سندروم خستگی مزمن بعد از بارداری چیست؟

سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری شدید، پیچیده و ناتوان کننده است که بر مردان، زنان و کودکان همه نژادها و سنین تأثیر می گذارد. همچنین به عنوان آنسفالومایلیت (ME) و سندرم اختلال عملکرد سیستم ایمنی مزمن (CFIDS) شناخته شده است. با وجود شباهت زیاد به خستگی پس از زایمان ، این بیماری با طیف گسترده ای از علائم عصبی، ایمنی، قلب و عروق و غدد درون ریز همراه است.

خستگی پس از زایمان

چه چیزی باعث خستگی آدرنال پس از زایمان می شود؟

در طول زایمان، پس از خروج نوزاد، میزان پروژسترون کاهش می یابد. اما سطح استروژن در همان سطح قبل باقی می ماند و منجر به عدم تعادل در هورمون ها می شود و منجر به تسلط استروژن می شود. این بر غدد آدرنال تأثیر می گذارد و باعث خستگی آدرنال می شود. خستگی آدرنال پس از زایمان با علائمی مانند درد های بدن، اختلالات خواب، نگرانی و مشکلات هضم همراه است .

اضطراب پس از بارداری چیست؟

اختلال اضطراب پس از زایمان (PEM) بدترین نشانه سندرم خستگی مزمن است که به عنوان نتیجه ای از ناراحتی جسمی یا ذهنی ایجاد می شود.

به خاطر داشته باشید که باید از خود مراقبت کنید، به ویژه با داشتن استراحت کافی. تحمل خستگی پس از زایمان مشکل است، اما غیر ممکن نیست. فقط باید بدانید که زمانی که بیش از حد خسته هستید، باید به دنبال کمک باشید. بدن و ذهن آرام تمایل به عملکرد بهتری دارند تا بدن و ذهن خسته.